Klimapartnerskabet ’Det Blå Danmark’

I efteråret 2019 indgik regeringen et klimapartnerskaber med 13 brancher i Danmark.
Baggrunden for klimapartnerskaberne var, at regeringen har sat et mål om, at Danmark skal reducere udledningen af drivhusgasser med 70 procent frem mod 2030 set i forhold til 1990.
Hertil kommer et ønske om at nedbringe de globale udledninger.
Ét af klimapartnerskaberne blev indgået med Det Blå Danmark, hvor Søren Skou, CEO i A.P. Møller – Mærsk blev udpeget som formand.
Danske Rederier har været sekretariat for arbejdet og været med til at sikre, at 21 forslag til regeringen blev afleveret i marts 2020.
Forslagene er branchens eget bud på, hvordan skibsfarten kan blive klimaneutral i 2050 og levere til den danske målsætning om 70 procent reduktion i 2030.
De 21 forslag fordeler sig på fire kategorier:
- Energieffektivitet
- Havne og kystnær skibsfart
- Grønne brændstoffer
- Klimadiplomati
Ud af de 21 forslag er seks forslag, som er Det Blå Danmarks egne initiativer.
Det seks initiativer er:
- Deling af rederiernes big data
- Fjernelse af ventetiden i havne
- Partnerskab om testskibe
- Etablering af et Maritimt Center of Excellence
- En global forskningsfond finansieret af skibsfarten
- Koordineret dansk indsats for tiltrækning af EU-midler
To klare målsætninger
Sammen med forslagene beskrev Klimapartnerskabet for Det Blå Danmark to målsætninger:
Målsætning 1: Klimaneutralitet i 2050, som ikke er baseret på klimakompensation.
Målsætning 2: Det første oceangående nul-emissionsskib skib skal være i kommerciel drift i 2030.
Du kan finde hele rapporten om Det Blå Danmarks forslag til regeringen i venstre side her på siden. Du kan også se en præsentation af rapporten fra bl.a. formand for Klimapartnerskabet og CEO i A.P. Møller – Mærsk, Søren Skou herunder.