22. november 2018

100 unge prøver kræfter med livet til søs

”Stå til søs!” var budskabet, da 100 unge HTX-elever mødte op til SHIP event 2018

I går mødte 100 HTX-elever op på Crown Seaways, da DFDS for 11. gang lagde skib til afholdelse af SHIP event 2018.

Bag det årlige arrangement står Det Blå Danmarks uddannelseskampagne, World Careers, som igennem alle årerne har haft stor succes med at afholde eventet.

”Det fysiske møde med de unge mennesker er vigtigere end nogensinde, da vi for alvor har en mulighed for at påvirke deres uddannelsesvalg. De bliver bombarderet med så mange indtryk på de sociale- og digitale medier døgnet rundt, så det personlige møde med en rollemodel fra den maritime branche, er klart det stærkeste kort, når det kommer til branding af uddannelse og karriere over for unge mennesker anno 2018,” fortæller kampagneleder i World Careers Anne Bay Riisager.

Dagen startede med networking, hvor de mange rollemodeller fra de maritime skoler og forskellige rederier var klar til at svare på spørgsmål. Ud over info om de mange uddannelser og livet til søs skulle deltagerne også prøve kræfter med det populære spil ”SHIP Game”.

I spillet bliver holdene stillet over for en udfordring, hvor besætningen på et skib er blevet syg, og det er nu spillernes opgave at få skibet lastet og sent afsted til tiden. Undervejs i spillet bliver deltagerne mødt af rollemodellerne der indgår aktivt med yderligere udfordringer og opgaver.

Et af de rederier der har deltaget i rigtig mange år er Maersk Line.

”SHIP event er en naturlig del af vores årshjul ift. at rekruttere kadetter. Her har vi muligheden for at møde 100 potentielle medarbejdere, som alle er færdige med deres gymnasiale uddannelse til sommer og dermed klar til at starte op på en maritim uddannelse,” fortæller Kim Balsløv Jørgensen, Recruitment Partner, Maersk Line Group kadet administration.

Dagen sluttede af med rundvisning på broen og i maskinen, og her fik de unge mennesker et indtryk af virkeligheden og den karriere, de kan have i vente.

”Rundvisningen er et supervigtigt element til dette event, da det er her, de unge virkelig får et indtryk af forholdene om bord på et skib. Derfor er vi også rigtig glade for, at DFDS vil lade os bruge Crown Seaways,” slutter Anne Bay Riisager.