23. september 2019

Ambitiøst klima-partnerskab sat i søen

For at nå målet om at have halveret skibsfartens udledninger i 2050, som landene i FNs søfartsorganisation, IMO, er blevet enige om, skal der sættes fart på udviklingen.

Derfor går en række globale virksomheder nu sammen med toneangivende organisationer i en verdensomspændende koalition, der har det fælles erklærede mål at få søsat emissionsfrie skibe senest i 2030.

Initiativet, der bakkes op af flere lande, her i blandt Danmark, går under navnet ”Getting to Zero Coalition”.

MÆRSK, MÆRSK TANKERS, Norden, Torm og DFDS er alle med om bord, og Søren Toft, COO i A.P. Møller - Mærsk A/S, er med på den store scene i General Assembly Hall i FN-byen for at præsentere initiativet.

Danske Rederier hilser det ambitiøse samarbejde velkomment.

“Der er nu, vi skal handle. Hvis vi skal nå at have halveret  den globale skibsfarts udledninger i 2050, som landene i FNs maritime organisation, IMO, er blevet enige om, så skal vi have sat turbo på udviklingen af den CO2-neutrale skibsfart og se at få sat nogle emissionsfrie skibe i søen,” siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.

De skibe, der søsættes i dag, har en forventet levetid på mindst 20 år. Derfor er det ifølge Danske Rederier afgørende med et massivt fokus på at finde vejen til den CO2-neutrale skibsfart.

"Der er ikke noget quick fix. Det er på tide, at vi bruger mindre tid på  at drøfte symptombehandlinger, men i stedet sætter alt ind på at finde løsninger, der på sigt helt fjerner CO2-udledningen fra skibsfarten,” siger Anne H. Steffensen.

“Derfor er det glædeligt at se en række af de største danske rederier tage ansvar og gå forrest i at løse den bundne opgave, vi står overfor. Det kan kun gå for langsomt”.

FACTS:

De mange parter i den nye koalition ”Getting to Zero Coalition”  lover at arbejde hårdt for at have kommercielt bæredygtige emissionsfrie skibe på de lange handelsruter i 2030.

Koalitionen har nu over 70 deltagere, heraf omkring 60 virksomheder

10 lande fra 5 kontinenter bakker op koalitionens mål.