21. februar 2019

Bachelorstuderende skal nytænke shippingbranchen

Shippingbranchen får naturligt behov for nytænkning og innovation i mødet med en stadig mere digitaliseret hverdag. Og her spiller bachelorstuderende fra CBS en væsentlig rolle for rederierne, mener Danske Rederier.

Selvom den akademiske uddannelse, International Shipping and Trade på CBS, blot er fem år gammel, er de studerende allerede en vigtig del af de danske rederier.

Det var hovedbudskabet fra rederierne til de bachelorstuderende fra CBS-uddannelsen, der onsdag mødtes til en snak om fremtidens løsninger.

”De studerende har en anden tilgang til udfordringerne i branchen. De er meget fokuserede på, at der vil ske mange ændringer i de kommende år, især på digitaliseringsfronten. Og her mener jeg, at de unge er værdifulde for rederierne”, siger Asbjørn Overgaard Christiansen, innovations- og digitaliseringschef i Danske Rederier.

Både studerende og rederier deltog i arrangementet, der gik under navnet "Value Creation in Shipping Companies in a Digital World – How to Benefit from Collaboration with Bachelor Students", og som løb af stablen i Danske Rederiers lokaler.

Blandt deltagerne var DFDS, som har gode erfaringer med de studerende fra uddannelsen.

”Vi er rigtig glade for vores studerende fra CBS. Det er alle sammen skarpe unge mennesker med et stort gå-på-mod. Og så er det studerende, som bringer noget nyt til holdet, hvilket betyder vi er blevet bedre til at træffe beslutninger på græsrodsniveau.” siger Jacob Steffensen, Head of Innovation and Technology hos DFDS.

Han bakkes op af Josephine Poulsen, som studerer på 6. semester på International Shipping and Trade på CBS.

”Jeg håber at branchen synes, vi er bedre til at analysere problemerne og dermed udtænke nogle bedre løsninger”, siger Josephine Poulsen, som har været i praktik hos MDC.

Formålet med arrangementet er at sætte fokus på den værdiskabelse og de fordele, som shipping virksomheder kan få af et samarbejde med bachelorstuderende.

”Vi har nu haft uddannelsen i nogle år, og kan se, at kendskabet her er steget væsentligt blandt rederierne. Når det er sagt, så er det vigtigt hele tiden at udbrede den gode historie om, at de unge er nogle nye typer medarbejdere, som også kan bidrage til fremtidens løsninger”, siger Asbjørn Overgaard Christiansen.

Det er første gang, at rederierne sætter digitalisering på dagsordenen overfor de studerende, men ifølge Asbjørn Overgaard Christiansen, bliver det ikke den sidste.

”Der er planer om flere arrangementer i samme ånd, hvor rederierne kan møde de bachelorstuderende omkring et specielt tema, hvor begge parter kan blive klogere på hinanden og i fællesskab se hvad et samarbejde kan skabe af værdi. Det ser vi rigtig gode perspektiver i”, siger han.