18. februar 2020

Behov for flere kvinder til søs - i hele EU

Danske Rederier arbejder målrettet på at tiltrække flere kvinder til en karriere inden for shipping. Derfor er Danske Rederier i dag inviteret til Bruxelles for at fortælle om de mange initiativer, der er blevet søsat for at få flere kvinder med ombord.

Med sin taskforce for flere kvinder til søs, 10 anbefalinger til branchen og endelig charteret for flere kvinder i shipping har Danske Rederier lagt sig i den europæiske førertrøje, når det kommer til at gøre en ekstra indsats for at tiltrække kvinder.

Derfor er Anne W. Trolle, direktør for arbejdsmarked, rekruttering og uddannelse i Danske Rederier, i dag inviteret til Bruxelles for at tale til en konference om at få flere kvinder til at gøre karriere inden for de maritime erhverv. Det er nemlig ikke kun i Danmark, der er behov for at få flere kvinder med ombord – det er i hele Europa.

”Jeg er rigtig glad for, at bl.a. Den europæiske rederiorganisation, ECSA, sætter fokus på at få flere kvinder ind i den maritime sektor. Det er noget, vi arbejder meget med i Danske Rederier, og derfor er det super relevant for os at møde andre organisationer og høre, hvordan de griber det an i andre lande” siger Anne W. Trolle.

Girl Power og Taskforce

På konferencen, hvor blandt andre fagforeninger, fagfolk og kvindelige rollemodeller deltager, bliver Danske Rederiers initiativer fremhævet som gode eksempler.

”Vores seneste initiativ ”Charter for flere kvinder i shipping” tegner til at blive en stor succes. Her forpligter underskriverne sig til at gøre en indsats for ligestillingen ved at opstille mål og handlingsplaner for, hvordan de vil få flere kvinder i virksomheden. Indtil videre har 17 rederier tiltrådt chartret, og der er flere på vej,” siger Anne Windfeldt Trolle.

European Shipping Week

Søfart står ekstra højt på dagsordenen i Bruxelles i denne uge, da der afholdes European Shipping Week.

Ugen har fokus på den europæiske shippingindustri, hvor erhvervsledere fra den maritime sektor, embedsfolk og beslutningstagere mødes for at diskutere de udfordringer og muligheder, europæisk shipping står overfor i de kommende år.