23. september 2020

Besætningsskift på global dagsorden

Torsdag mødes en række af skibsfartens mest betydningsfulde organisationer på World Maritime Day. Et af hovedtemaerne er at få verdens ledere til at få øjnene op for de store udfordringer med besætningsskift.

Som optakt til FNs 75. generalforsamling mødes nogle af skibsfartens største organisationer torsdag til World Maritime Day.

FNs søfartsorganisation, IMO, er blandt arrangørerne af et temamøde om de globale problemer med besætningsskift, hvor målet kort sagt er, at få flere af verdens ledere til at anerkende, hvor udfordrede rederierne og deres besætninger er under Covid-19.

”Selvom det er mere end et halvt år siden, at coronapandemien ramte verden, er vi stadig ikke i mål med at løse problemerne med besætningsskift. Herhjemme har vi sammen med regeringen fået en national løsning, som hjælper os et stykke vej. Men vi mangler stadig at se en uforbeholden anerkendelse af søfolk som nøglemedarbejdere fra hele det internationale samfund,” siger Anne Windfeldt Trolle, direktør for arbejdsmarked, rekruttering og uddannelse i Danske Rederier.

På torsdagens møde deltager blandt andet Executive Vice President i A. P. Møller - Mærsk A/S og næstformand i Danske Rederier, Henriette H. Thygesen.

Desuden deltager en række ministre fra blandt andet Canada, Frankrig og Panama samt repræsentanter fra ICS (International Chamber of Shipping), ILO (International Labour Organization) og ITF (International Transport Workers’ Federation.

”Vi skal benytte hver en lejlighed, vi får, til at gøre opmærksom på problemerne med besætningsskift. Omring 90 procent af verdenshandlen bliver fragtet til søs, og vi kan ikke fortsætte med at have utallige og skiftende rejserestriktioner for de søfarende,” siger Anne Windfeldt Trolle.

Det er muligt at lytte med i mødet, som foregår online 24. september kl. 14.00 (CET)

Tilmelding på forhånd kan ske her.