Alle nyheder

13. marts 2018

Nyhed

Bredt flertal bakker op om udvidelse af sømandsskatten

Et bredt flertal bestående af regeringen, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre blev før jul enige om at udvide den danske sømandsskat med flere offshore specialskibe. I februar gav Dansk Metal, Danske Rederier og Rederiforeningen af 2010 så håndslag på en aftale, der sikrer danske arbejdsvilkår til de ansatte, der udfører de nye aktiviteter i dansk farvand. Nu melder Socialdemokratiet, at de også bakker op om udvidelsen og den foreslåede model.

Dansk Metal, Danske Rederier og Rederiforeningen af 2010 opfordrede i et fælles brev fra februar erhvervsminister Brian Mikkelsen til at justere DIS-loven. Dette vil betyde, at de ansatte vil være omfattet af de danske overenskomster, når de arbejder på skibe, der bliver omfattet af den kommende udvidelse af den danske sømandsskat i det omfang, at de søfarende primært udfører opgaver på de danske skibe i dansk farvand.

I dag bliver regeringens forslag om at udvide sømandsskatten førstebehandlet i Folketinget. Og forslaget ser ud til at finde opbakning hos de øvrige, store partier i Folketinget:

"Vi har i noget tid været lune på en udvidelse af DIS-ordningen på dette område. Der er mange gode arbejdspladser at fastholde og flere at vinde i fremtiden. Men vi har villet være sikre på, at det sker under ordentlige og ordnede forhold. Arbejdsmarkedets parter har op til lovbehandlingen vist, hvordan det bør gøres, og hvis den anbefaling gennemføres af regeringen, er vi i Socialdemokratiet også overbeviste om, at de gode intentioner med DIS-udvidelsen bliver ført ud i livet. Så vi bakker op,” lyder det fra Socialdemokratiets skatteordfører, Jesper Petersen.

Samme toner lyder fra Dansk Folkeparti, som i sit eget erhvervsudspil fra 2017 netop foreslog at udvide DIS-ordningen. Dansk Folkepartis skatteordfører, Dennis Flydtkjær, peger på, at der ikke bare sikres jobs, men at udvidelsen af DIS-ordningen også har en god geografisk balance mellem land og by:

”I Dansk Folkeparti har vi som udgangspunkt været positivt indstillede over for at udvide DIS-ordningen. To ud af tre danske sømænd bor i land- og yderkommuner, så det er vigtigt for Dansk Folkeparti at holde hånden under de her arbejdspladser, så vi sikrer et Danmark i balance. Når arbejdsmarkedets parter så har fundet en god løsning, der sikrer dansk beskæftigelse, har vi ingen bekymringer ved at bakke op om lovforslaget,” siger Dennis Flydtkjær. 

Endvidere peger Radikale Venstres skatteordfører Andreas Steenberg på, at det for dem er afgørende at fremtidssikre den danske styrkeposition på havvindområdet.

”Danmark kan noget særligt på grøn energi, og det gælder også havvind. Derfor er det en radikal mærkesag at sikre konkurrencedygtige forhold for de skibe og søfolk, som arbejder med opsætning og servicering af havvindmøller,” siger Andreas Steenberg.

Hos Dansk Metal og i Danske Rederier vækker den politiske opbakning anerkendelse. Sekretariatschef i Dansk Metal, Mikael Bay Hansen, kvitterer for den politiske opbakning fra et bredt flertal i Folketinget.  

 

”Den politiske opbakning til vores forslag er godt nyt. Det Blå Danmark er en dansk styrkeposition – og for mig viser den brede opbakning, at både regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre ønsker at holde hånden under dansk beskæftigelse,” siger Mikael Bay Hansen. 

Danske Rederier har gennem flere år peget på behovet for at udvide sømandsskatten til alle offshoreskibe. Derfor glæder det Jacob K. Clasen, direktør i Danske Rederier, at forslaget nu ser ud til at blive vedtaget med et bredt flertal:

”Danmark er generelt en konkurrencedygtig søfartsnation med gode rammevilkår. Men lige præcis på offshoreområdet har vores konkurrenter omkring Nordsøen gennem flere år været foran os. Nu ser det ud til, at vi med bred politisk opbakning får ligestillet offshoreskibene med resten af handelsflåden og de udenlandske konkurrenter, og det er vi fra branchens side meget tilfredse med,” siger Jacob K. Clasen.

Lovforslaget bliver førstebehandlet i dag den 13. marts 2018. Du kan følge lovbehandlingen her

Læs Dansk Metal, Danske Rederier og Rederiforeningen af 2010s brev her.