13. marts 2018

Bredt flertal: ”Vi har maritime ambitioner”

Der er bred politisk opbakning til, at Det Blå Danmark er en central, dansk styrkeposition, som man politisk stå bag. Det billede står tilbage, efter at Danske Maritime og Danske Rederier afholdt et maritimt rundbord med bred politisk deltagelse hos Alfa Laval i Aalborg mandag.

Der var kaffe på bordet, da bolden blev givet op til debat under et maritimt rundbord hos den store maritime virksomhed Alfa Laval i Aalborg mandag eftermiddag. Afsættet var regeringens maritime vækstplan og de politiske aftaler, som væver ind i planen. Fire nordjyske Folketingspolitikere fra Venstre, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance var med i dagens diskussion.

Ud over Danske Maritime og Danske Rederiers syn på udspillet, gav Lars Skytte Jørgensen, vice president fra Alfa Laval og Henrik Holst Pedersen, adm. direktør i Alba Tankers hver deres virksomhedsnære syn på det politiske udspil. Det affødte reaktioner hos de fremmødte politikere, og flere kunne sætte sig ind i Alba Tankers udfordringer med den såkaldte destinationssag, hvor en ny tolkning fra SKAT pludselig skabte usikkerhed for flere rederier:

”Vi blev jo ret hurtigt opmærksomme på, at Alba Tankers og andre nordjyske rederier havde en alvorlig udfordring med SKATs nye fortolkning. Allerede i eftersommeren 2017 meldte regeringen klart ud, at vi ville løse problemet, og det gør vi noget ved med et aktuelt lovforslag. Regeringen vil maritim vækst og med vækstplanen sætter vi i den grad handling bag, hvilket jeg er glad for, at hele klyngen kvitterer for,” siger Torsten Schack Pedersen, Venstres erhvervsordfører.

Tilsvarende var intentionerne klare fra Bent Bøgsted fra Dansk Folkeparti, som endvidere så frem til, at der med den fremlagte vækstplan bliver sat fokus på uddannelse. Det er der brug for, da målet må være at skabe jobs i klyngen, hvilket vil have effekt i hele Danmark. Han glæder sig derfor over, at der også er opbakning til den aftalte udvidelse af DIS-ordningen fra arbejdstagers side:

”For mig er det vigtigt, at der er fokus på, at vi fortsat holder danske søfolk i arbejde på danske skibe. Jeg noterer mig, at Dansk Metal også bakker op om den fremlagte løsning – og forhåbentlig smitter det også af, så vi får bred politisk opbakning bag udvidelsen. Det tror jeg, at Det Blå Danmark er bedst tjent med,” siger Bent Bøgsted, som er valgt i Frederikshavn.

Fra den anden side af Folketinget var der også opbakning til, at Det Blå Danmark skal have solide vækstmuligheder. Når det kom til transportpolitikken, så Socialdemokratiets Rasmus Prehn tilmed gerne, at søfarten spiller en større rolle, når det gælder om at flytte gods.

”Som mit partis transportordfører ser jeg gode perspektiver i at flytte mere gods fra land til sø, da vi i forvejen har udfordringer med trængsel på vores veje. Her må Det Blå Danmark meget gerne komme på banen med yderligere forslag. Gør vi det rigtigt, kan vi potentielt også samle en klimagevinst op på nogle af transporterne”, siger Rasmus Prehn.

Liberal Alliances politiske ordfører Christina Egelund var også en del af det politiske rundbord. Hun understregede det væsentlige i, at man – fra lovgivers side – hele tiden havde fokus på, at der også er bevægelse i andre landes rammevilkår. For en global industri som søfarten er der således hele tiden brug for at være på omgangshøjde, hvad enten det er kommercielt eller politisk:

“Det Blå Danmark er jo i den grad en global industri, så jeg er glad for, at man med regeringens vækstplan varsler løbende nabotjek. Jeg tror på, at vi hele tiden skal holde et vågent øje med, hvordan rammebetingelserne udvikler sig hos vores nabolande og konkurrenter, og her er de nabotjek et godt værktøj. For der er masser af vækst at hente i det maritime landskab,” siger Christina Egelund.