16. maj 2019

Invitation

Danske Rederier sætter søfart og erhvervspolitik til debat

Den økonomiske vækst skal sikres, og beskæftigelsen i Danmark skal øges. Danske Rederier sætter fremtidens søfarts- og erhvervspolitik på dagsordenen hos SIMAC i Svendborg.

Danske Rederier ønsker at styrke debatten om danske virksomheder og dermed medvirke til at fastholde erhvervspolitik på dagsordenen i valgkampen frem til den 5. juni 2019.

”Danske Rederier ønsker at bevare og udvikle Danmark som et både rigt og godt samfund. Søfart er det mest globale erhverv og en styrkeposition i dansk erhvervsliv. Vi spiller en afgørende rolle for dansk økonomi og jobs i hele landet. Et stærkt, konkurrencedygtigt og innovativt dansk erhvervsliv bør derfor prioriteres i valgkampen og i den politik, der føres af en ny regering efter Folketingsvalget”, siger Jacob K. Clasen, direktør i Danske Rederier.

For at sætte fokus på de maritime muligheder arrangerer Danske Rederier en politisk debat, der afholdes hos SIMAC i Svendborg, hvor Trine Bramsen (S) og Erling Bonnesen (V) vil byde på en bred debat om vækst og beskæftigelse med udgangspunkt i Svendborgs maritime klynge.

”Vi glæder os til at få debatteret, hvordan vi sikrer et stærkt erhvervsliv i Danmark, men også lokalt på Fyn, hvor søfarten fylder meget”, siger Jacob K. Clasen, direktør i Danske Rederier.

Formålet er at give vælgerne en klar idé om, hvad partierne og politikerne pejler efter på kort og langt sigt i deres søfarts- og bredere erhvervspolitik. Og forhåbentlig gøre dem klogere på, hvor de skal sætte krydset på valgdagen.

Debatten arrangeres i samarbejde med SIMAC og Fyns Amts Avis, hvor chefredaktør David Bernicken vil lede debatten.

Info:

Arrangementet finder sted onsdag den 22. maj 2019 kl. 16.45-18.00 hos SIMAC på Graaesvej 27 i Svendborg.

Der er GRATIS adgang.

Tilmelding nødvendigt senest tirsdag den 21. maj kl. 12.00 på mail FAADEBATTERI@JFMEDIER.DK

Fakta om det maritime Svendborg

• Hvad der er godt for dansk søfart, er godt for Sydfyn og øerne. Sydfyn, Nordjylland, Bornholm og Esbjerg skiller sig ud som steder, hvor søfarende er stærkt repræsenteret udenfor København.
  • Svendborg har 740 rederiansatte. Det svarer til 45 pct. at alle rederiansatte på Fyn, i alt 1.643 ansatte. Svendborg er faktisk næststørste bopælskommune for danske søfarende.
  • Svendborg er 4. størst. Med en årlig omsætning på 795 mio. kr. er Svendborg på top 5 for omsætning inden for danske rederier.
  • Der bor 1.284 borgere med tilknytning til den maritime industri i Svendborg.