08. oktober 2019

Danske rederier ser stort potentiale i det franske offshore vindprogram

Danske Rederier besøger i disse dage Paris, som en del af det royale besøg til Frankrig. Her er fokus på de franske planer for udbygningen af havvind frem imod 2028

Den franske regering har sat ambitiøse mål for udbygningen af havvind: Regeringen vil i årene 2022 til 2028 opføre minimum 6GW. Det svarer til 15 af Danmarks største havvindmøllepark Horns Rev 3.

Derfor ser danske specialrederier som Swire Blue Ocean og Maersk Supply Service store muligheder på det franske marked – både på konventionel og flydende havvind.

”Der er stort potentiale på det franske marked. Med planer om op til 1GW årligt frem imod 2028 – så er de franske projekter absolut interessante for os,” siger Mikkel Gleerup, CEO for Swire Blue Ocean, der er førende inden for transport, installation og service af havvindmøller.

Glerup skal selv på scenen tirsdag under et af det royale besøgs store arrangementer, der fokuserer på netop havvind.

”Frankrig er som udbyder af havvind gået en smule under radaren, og franskmændene er først rigtig ved at komme i gang nu. Det har taget tid at få projekterne igangsat, men bedre sent end aldrig,” siger Mikkel Glerup.

Store ambitioner

Fokus har gennem længere tid været på udbygningen af havvind i den nordlige del af Nordsøen, hvor Storbritannien, Tyskland, Holland og Danmark har løbet forrest i udbygningen af energi på havet. Men med Frankrigs store ambitioner for udbygningen af havvind, har landet fået rederiernes opmærksomhed.

De franske planer for havvindudbygningen inkluderer også et særskilt fokus på flydende havvind. Det vil sige installation af vindmøller på havet, som ikke er funderet i havbunden. Fire demonstrationsprojekter skal udbydes på fransk sokkel, og her er der også stor interesse fra bl.a. Maersk Supply Service, som ser stort potentiale i flydende havvind:

”Udviklingen på flydende vind er spændende – og det sker hurtigt i disse år. De franske projekter giver mulighed for op til 3GW flydende havvind i årene frem imod 2028. Med vores mange års maritime offshore erfaring og moderne flåde er vi godt rustet til at installere de kommende franske demonstrationsprojekter, og så må tiden og teknologien vise, hvor stort et forretningsområde flydende havvind bliver. Vi ser et stort potentiale og Maersk Supply Service klar til at understøtte udviklingen”, fortæller Steen S. Karstensen, CEO for Maersk Supply Service.

Hos Danske Rederier ser man også store muligheder i det franske marked for havvind – og her er man ikke i tvivl om at danske kompetencer kan komme i spil i forbindelse med udbygningen:

”Danske rederier i havvind-sektoren har gennem de sidste 20-30 år oparbejdet en kritisk masse af erfaring inden for både forberedelses-, konstruktions,- og vedligeholdelsesfasen ifm. havvindmølleparker. Den erfaring – koblet med de maritime kompetencer som har gjort Danmark til en verdensledende shippingnation, er en konkurrencemæssig fordel som vores rederier drager fordel af i dag”, siger Jacob K. Clasen, Direktør i Danske Rederier.