Debat: Der skal to til en skattejagt

10.07.2017 Debat

Debatindlæg bragt i Børsen mandag d. 10. juli af Jacob Ravn, skattepolitisk chef i Dansk Erhverv, Jacob Clasen, underdirektør i Danske Rederier og Bo Sandberg, cheføkonom i Dansk Byggeri.

Det er velkendt, at skattemyndighederne er udfordret, og at f.eks. udbytteskattesagen har påført os alle et milliardtab. Forargelsen når typisk sit zenit, når en forpustet tv-reporter i bedste sendetid jagter skattesnydere i åbne sportsvogne på eksotiske steder som den franske riviera eller Mallorca.

Men der en mellemregning, færre er klar over, og som har svækket SKAT’s mulighed for samarbejde med andre lande. Folketinget besluttede tilbage i 2008 som lyn fra klar himmel at opsige vores dobbeltbeskatningsoverenskomster (DBO) med EU-kernelandene, Frankrig og Spanien. Det skete med henvisning til beskatning af danske pensionister, og det blev i lovforslaget fejlagtigt hævdet, at det ikke ville få væsentlig økonomisk betydning for erhvervslivet.

Jagt på skatteunddragere er en broget disciplin, der bl.a. involverer Europol. Men det forekommer samtidig logisk, at en opsagt DBO ikke er det bedste signal, Danmark kan sende til de myndigheder i Frankrig og Spanien, som skal hjælpe os i feltarbejdet på Cote D´Azur og Costa de Sol.

En DBO forhindrer dobbeltbeskatning af virksomheder og medarbejdere, når der er aktivitet i to eller flere lande. Det er vigtigt for at sikre danske virksomheder samme vilkår som konkurrenterne.

Siden 2008 har der været rig anledning til at tage vores opsagte DBO med Frankrig og Spanien op til genovervejelse. Flere regeringsskift, og mange nye skatteministre, der kunne have valgt at se på den sag med friske øjne. Karsten Lauritzen har heldigvis nedsat en DBO-task force. Og senest måske en åbning i skikkelse af en nyvalgt fransk præsident med internationalt udsyn?

Tilmeld nyheder

Meld dig til 'Seneste nyt' og du får automatisk en meddelelse pr. mail, når der er nyt fra Danske Rederier.

1. Jacob K. Clasen
    Direktør, Danske Rederier