Debat: Fremtidens ambassadør er en schweizer-kniv

06.03.2017 Kommentar

Nutidens diplomat skal fungere som en schweizerkniv – en skarp en af slagsen.
Debatindlæg bragt i Berlingske mandag d. 6. marts 2017. Skrevet af Lykke Friis, formand for Det Udenrigspolitiske Selskab, og Anne H. Steffensen, adm. direktør for Danmarks Rederiforening.

Tidens største modeord – disruption – er ikke længere forbeholdt erhvervslivet. Den udenrigspolitiske virkelighed er også i opbrud og ændrer sig med høj hastighed. Tænk bare på Brexit, ledelsen i USA, flygtningestrømme, russisk aggression eller Kinas nye lederrolle på klima- og handelsfronten.

Det stiller store krav til Danmarks udenrigspolitik, når der bliver vendt op om ned på gamle venner og vaner. Mere end nogensinde har vi brug for en dyb indsigt i, hvad der foregår i landene omkring os. Her er de danske ambassader og ikke mindst ambassadørerne helt centrale.

Uden kvalificerede bidrag fra dem risikerer vi at basere vores udenrigspolitik på stereotyper, gamle fjende- og vennebilleder og endda fake news fra internettet. I en brydningstid, hvor der er kamp om sandheden, skal vi være i stand til at skille skidt fra kanel, så vi kan finde nye alliancer og løsninger og ikke mindst vide hvilken virkelighed, vi agerer i.

Ud over at rådgive om, hvordan Danmark forholder sig til verdens brændpunkter, skal de danske ambassadører løse en række andre opgaver. Først og fremmest formidling af danske synspunkter og branding af Danmark. Men også fremme af danske erhvervsinteresser og nye investeringer til Danmark, som vi senest har set med Facebook og Apples datacentre. Derudover er der også udviklingsprojekter, påvirkning af internationale organisationer og alle de andre klassiske opgaver for udenrigstjenesten.

Nutidens diplomat skal derfor fungere som en schweizerkniv – en skarp en af slagsen – der kan bruges i mange forskellige sammenhænge, når hun er på arbejde for Danmark. Ambassadørerne skal ikke kun dele deres viden i fortrolige indberetninger til Asiatisk Plads. Hvis Danmark skal have mest mulig værdi ud af ambassadørernes arbejde, skal de i endnu højere grad sprede deres analyser via optræden i medier, på de sociale platforme, og i det hele taget være faste holdepunkter og oversættere, når danskere skal forstå, hvad der foregår i Washington, Beijing eller Moskva.

Opgaverne vil kun blive flere og mere krævende i de kommende år. Samtidig er ressourcerne på de enkelte ambassader blevet færre. Typisk er der ganske få danskere og langt færre ansatte samlet set end tidligere. En ambassadør skal derfor være særdeles hårdtarbejdende, kunne lave rugbrødsarbejdet selv, have diplomatisk og analytisk sans og være en skarp kommunikator, som kan trænge igennem.

Hvordan får vi ambassadører, der kan alt det? Skal rekrutteringen alene være fra Udenrigsministeriets embedsapparat, eller skal der rekrutteres bredere? Kan tidligere politikere f.eks. løfte opgaven? Det er en højaktuel politisk debat. Men i stedet for at diskutere personer, bør vi starte med at definere, hvad en ambassadør rent faktisk skal kunne i dag og i morgen. Et passende sted at starte kunne være i regeringens kommende udenrigspolitiske strategi.

Tilmeld nyheder

Meld dig til 'Seneste nyt' og du får automatisk en meddelelse pr. mail, når der er nyt fra Danske Rederier.

1. Anne H. Steffensen
    Adm. direktør, Danske Rederier