Der skal kog på uddannelseskedlerne

10.04.2018 Nyhed

I disse dage er der debat i tre af de danske maritime højborge. Her er uddannelse et gennemgående tema, hvor flere partier ser frem til, at der bliver sat gang i det servicetjek af de maritime uddannelser, som regeringen har varslet. Målet er nemlig, at få uddannet flere dygtige danske søfolk til Det Blå Danmark.

Mandag lagde SIMAC i Svendborg og ESVAGT i Esbjerg gulv til politiske møder om maritim vækst, og en ting står klart efter møderne: Der skal øget fokus på de maritime uddannelser. En bred vifte af partier var repræsenterede ved lokale medlemmer af Folketinget, lokale rederier og maritime virksomheder, samt borgmestrene i henholdsvis Svendborg og Esbjerg: Bo Hansen (S) og Jesper Frost Rasmussen (V).

Hele vejen rundt blev der kvitteret for den maritime vækstplan, som regeringen med Brian Mikkelsen i spidsen lagde frem i begyndelsen af året. Her har et fokuspunkt været udvidelsen af sømandsskatten til at omfatte hele offshore, som både regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre bakker op om.

”Jeg er sikker på, at det ikke kun er her i Esbjerg, at vi glæder os over, at netop DIS-udvidelsen fik bred opbakning i 1. behandlingen i Folketinget den 13. marts. Stor ros til de partier, som tager ansvar, hvoraf flere er repræsenteret her i dag. Det er vigtigt,” sagde Jesper Frost Rasmussen (V) under mødet hos ESVAGT i Esbjerg.

Netop udsigten til at fastholde og skabe danske jobs har også været en af grundene til, at Dansk Folkeparti konsekvent har arbejdet for en udvidelse af DIS. Nu gælder det om at sikre, at der så også er dygtige, danske søfolk, som kan udnytte de forbedrede muligheder fremadrettet. Det er en af grundene til, at Hans Kristian Skibby, erhvervsordfører i Dansk Folkeparti har stort fokus på uddannelse:

”Vores ambition har hele tiden været at sikre jobs til danske søfolk på danske skibe i et blomstrende rederierhverv. Derfor skal vi også have flere uddannet, så jeg synes, at regeringen skal se at komme i gang med det varslede servicetjek af vores maritime uddannelser. Rederierne har spillet ud med en ambitiøs uddannelsespakke, som blandt andet skal løfte antallet af navigatører og den tråd skal vi have samlet op,” sagde Hans Kristian Skibby, som deltog i både Svendborg og i Esbjerg.

Samme synspunkt havde Benny Engelbrecht, finansordfører hos Socialdemokratiet. Han deltog i mødet hos ESVAGT, og han lagde ikke skjul på, at hans parti har ambitioner for uddannelse – også indenfor det maritime erhverv:

”Jeg kunne i dag høre, at de danske rederier gerne vil have flere unge ind i erhvervet, og den mulighed skal gribes. Der er ingen grund til at nøle med at få kigget uddannelserne efter i sømmene, så vi sikrer, at de er tidssvarende og skaber de dygtige, danske søfolk, som jeg fornemmer en stor efterspørgsel efter. Her forventer jeg, at regeringen sætter handling bag ordene meget snart,” sagde Benny Engelbrecht (S), som bed mærke i den praktikpladsgaranti, som rederierhvervet har spillet ud med.

Debatmøderne er arrangeret af Danske Maritime og Danske Rederier. Tirsdag formiddag er der debatmøde på MARTEC i Frederikshavn, hvor borgmester Birgit Hansen (S) byder velkommen.

Tilmeld nyheder

Meld dig til 'Seneste nyt' og du får automatisk en meddelelse pr. mail, når der er nyt fra Danske Rederier.

1. Jakob Ullegård
    Direktør, Danske Rederier