Det Blå Danmark hitter i folkeskolen

17.01.2018 Nyhed

Tusindvis af unge følger youtuberen Sebastian på World Careers TV, og over 5.000 unge har haft spillet brætspillet Seven Seas og dermed fået et indblik i Det Blå Danmark. Uddannelseskampagnen Worlds Careers har for alvor fået de maritime uddannelser på radaren hos folkeskoleeleverne.  

Uddannelseskampagnen World Careers har gjort status på året, der gik. Kampagnen havde i 2017 ekstra stort fokus på elever i folkeskolens 8. og 9. klasser som følge af en organisationsændring. Tidligere har Foreningen for Søfartens Fremme stået i spidsen for promovering af de maritime uddannelser til folkeskoleelever, men i 2016 blev den opgave overdraget til World Careers, der har haft stor succes med at få de unge tunet ind på Det Blå Danmark.


I efteråret 2016 præsenterede World Careers brætspillet Seven Seas, der har til formål at give de unge et indblik i Det Blå Danmark, så en karriere i det maritime allerede præsenteres i god tid, inden de unge skal vælge uddannelse. 5.300 elever har haft besøg af World Careers siden da. Alene i efteråret 2017 har World Careers besøgt 2.700 folkeskoleelever, og skolerne står i kø for at få besøg.  Når World Careers aflægger besøg for at spille Seven Seas, sker det i samarbejde med en studerende fra HF Søfart, der kan fortælle om uddannelsen, og hvad det kræver at komme ind. 


”Vi er meget begejstrede for, hvordan både elever og vejledere har taget imod Seven Seas. Der er en kæmpe interesse for, at vi kommer ud på skolerne og giver et indblik i den maritime verden. Eleverne står i kø for at spille spillet i 2018, og vi forsætter selvfølgelig arbejdet, så længe der er efterspørgsel,” siger Anne Bay Riisager, kampagneleder i World Careers.

 

World Careers TV fortsætter i 2018

2017 bød også på en lang række andre tiltag til de 14-17-årige. Kampagnen lancerede WorldCareersTV i marts, hvor youtuberen Sebastian kommunikerer til og med de unge via et af de mest populære sociale medier.


Branchen har taget godt imod Sebastian, der har besøgt en lang række virksomheder og udsat dem for lidt af hvert med sin uformelle og friske stil. Det har resulteret i 22 afsnit, der giver et indblik i mange af de maritime skoler og virksomheder, hvor studerende og ansatte fortæller om deres hverdag.


En af de medvirkende er Svendborg Søfartsskole, som var glade for besøget af Sebastian.


”I efteråret havde vi fornøjelsen af at have besøg af Sebastian og WorldCareersTV. Det kom der et rigtig godt afsnit ud af. Vi er rigtig glade for, at kampagnen har så meget fokus på de helt unge og på de menige uddannelser, og vi ser meget frem til at få det hele løbet godt i gang,” siger Jens Frederiksen, forstander på Svendborg Søfartsskole.

 

Fokus på kvinder i 2018

Det kommende år har generelt mange spændende tiltag i pipeline. Udover tilstedeværelser på de digitale og sociale medier vil World Careers også være massivt til stede i forhold til at stå ansigt til ansigt med de unge.


”Vi er klar med nye events rundt omkring i hele landet for både folkeskoleelever, HTX-studerende, maskinmesterstuderende, men også for både EUD og EUX studerende. Fælles for dem alle er, at de unge skal møde både de maritime uddannelsesinstitutioner og branchen. I samarbejde med Det Blå Danmark vil vi invitere de studerende ud i virksomhederne. 2018 bliver også et år, hvor der vil være fokus på kvinder, forældre og vejledere, så der er nok at gå i gang med, og vi glæder os,” fortæller Anne Bay Riisager.

Tilmeld nyheder

Meld dig til 'Seneste nyt' og du får automatisk en meddelelse pr. mail, når der er nyt fra Danske Rederier.

Kontaktpersoner

  1. Anne Bay Riisager
    Kampagneleder, Danske Rederier
    Telefon:  +45 3348 9245
  2. Lisbeth Kjær Larsen
    Kommunikationsrådgiver, Danske Rederier
    Mobil:  +45 2613 6935