18. november 2019

Det Blå Danmark indtog Christiansborg

Fotos: Simon Fals - Dansk Metal

Med et massivt fremmøde, et væld af interessante oplæg og en god politisk diskussion indtog Det Blå Danmark mandag eftermiddag Fællessalen på Christiansborg. Konferencen, der blev arrangeret af CO-industri, Danske Maritime og Danske Rederier, havde maritim innovation og skibsfartens grønne omstilling på dagsordenen.

Formand for Danske Rederier og CEO i TORM, Jacob Meldgaard, bød velkommen ved at minde både branche og politikere om vigtigheden af et tæt samarbejde.

”De næste 5-10 år er helt afgørende. Særligt afgørende er, at vi ikke mindsker vores ambitioner om at styrke den maritime forskning og udbygge det stærke offentligt-private samarbejde,” sagde Meldgaard blandt andet i sin velkomst.

Grøn omstilling og tommelskruer

Fra politisk side var der fra begge sider af salen stor interesse for arrangementet. Og med bred enighed om vigtigheden af Det Blå Danmark var der også bud på, hvad politikerne kan gøre for at sikre, at Danmark fremad vil være en stolt søfartsnation.

Mona Juul, erhvervsordfører for Det Konservative Folkeparti, lagde i sin indledning til debatten vægt på at skabe og bibeholde gode rammevilkår for Det Blå Danmark, men understregede også behovet for samarbejde.

”Den grønne omstilling kommer ikke af snak, den kommer af, at vi sætter os ned og innoverer. Vi skal have modet til at gå forrest i den grønne omstilling af søfarten. Det er en kæmpestor mulighed for at få fokus på det, hele verden snakker om. Der er basis for at skabe et eksport-eventyr med Det Blå Danmark i spidsen,” sagde Mona Juul.

For Karsten Hønge, der er erhvervsordfører hos SF, handler det mere om at få sat tommelskruer på branchen, så den tvinges til at blive innovativ.

”Se f.eks. på de nye svovlkrav, der træder i kraft ved årsskiftet. De har jo skabt en masse jobs, der hvor jeg kommer fra, fordi mange rederier vælger at installere de såkaldte scrubbere, der renser røgen. Mange af dem produceres nu på Fyn. På samme måde vil vi se innovation i branchen, når vi strammer klima-tommelskruerne,” sagde Karsten Hønge.

Styrkepositionen skal bevares

Torsten Schack Pedersen fra Venstre var panelets eneste søfartsordfører. Han lagde vægt på, at vi skal bevare Det Blå Danmark som en styrkeposition.

”Det Blå Danmark er jo en kæmpe styrkeposition for Danmark. Og den skal vi bevare. Det er var jo derfor, at vi lavede vækstplanen for Det Blå Danmark med 36 punkter, der netop skal sikre, at vi forbliver en af verdens største søfartsnationer. Den kurs skal vi fortsætte ad,” sagde Torsten Schack Pedersen.

Socialdemokraternes erhvervsordfører, Orla Hav, ser regeringens klimapartnerskab med Det Blå Danmark som en del af løsningen.

”Vi ved jo godt, at den danske maritime sektor er rigtig dygtig, og skal vi blive endnu dygtigere, så skal vi have lavet de rigtige alliancer. Det kan være alliancer mellem forsknings- og udviklingsmiljøerne, men det kan også være mellem virksomheder, som har nogen gode idéer, der skal omsættes til noget, som kan foregå i skibsfarten,” sagde Orla Hav.

Hos Danske Rederier glædes man over den brede opbakning fra politisk hold

”Vi er en af verdens førende søfartsnationer og skal selvfølgelig blive ved med at investere i at fastholde vores førerposition - ikke mindst når det gælder vores vej mod en CO2- neutral fremtid. Her har vi i Danmark alle muligheder for at trække hele den globale skibsfart i den rigtige retning,” siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.