13. august 2020

Det Blå Danmark skal genstartes

Genstartsteamet for Det Blå Danmark er nu i gang med at finde måder, hvorpå eksporten inden for det maritime kan genstartes. En kort, effektiv proces skal munde ud i anbefalinger til regeringen.

COVID-19 satte en pludselig men effektiv stopklods for verdenshandlen og dermed Danmarks eksport til omverden.

Derfor har regeringen nedsat otte genstartsteams, der med hver deres erhvervsleder for bordenden skal komme med anbefalinger til, hvordan eksporten kan genstartes.

For genstartsteamet for Det Blå Danmark er det Henriette Hallberg Thygesen, Executive Vice President i A.P. Møller - Mærsk A/S, der er formand. Med sig i sit team hun topfolk fra både udstyrsproducenter, rederierne, de maritime erhvervsorganisationer og fagbevægelsen.

Fra Danske Rederier er det adm. direktør, Anne H. Steffensen, der sidder med i genstartsteamet.

”Det kan ikke overvurderes, hvor vigtigt det er for et lille land som Danmark at få gang i eksporten igen, så jeg er glad for, at regeringen har nedsat de her genstartteams,” siger Anne H. Steffensen.

Arbejdet blev onsdag skudt i gang med et stort virtuelt møde mellem de otte genstartteams og regeringen repræsenteret af udenrigsminister Jeppe Kofod og erhvervsminister Simon Kollerup.

Udfordringerne for Det Blå Danmark ovenpå COVID-19 er mange og komplekse, så der er nok at tage fat på.

”Vi skal se, om vi kan finde få men konkrete initiativer, som på den korte bane kan afhjælpe de problemer, som en del af rederierne har som følge af corona. Men også gerne initiativer, der kan lægge kimen til vækst fremadrettet. Det kan kun gå for langsomt, så det er godt, at arbejdet nu i gang. Jeg glæder mig til en kort og fokuseret proces, så vi kan aflevere skarpe anbefalinger til regeringen om en lille måneds tid,” siger Anne H. Steffensen.

De danske rederier eksporterede sidste år alene for 207 milliarder kroner.

Om processen:

De otte genstartteams skal give deres forslag til myndighedstiltag senest den 15. september 2020.

Der er afsat samlet 485 mio. kr. i indeværende år til udmøntning af anbefalinger fra alle 8 genstartsteams. Anbefalingerne vil derefter indgå i politiske forhandlinger om eksportpakken.

Arbejdet afsluttes derefter med et tværgående møde i ’Forum for genstart af dansk økonomi’ og afrapportering til regeringen. Anbefalingerne skal igangsættes i år.

Medlemmer i Genstartsteamet for Det Blå Danmark

1. Henriette Hallberg Thygesen, Executive Vice President i A.P. Møller - Mærsk A/S
  2. Jan Rindbo, CEO, Norden
  3. Peter Lytzen, CEO, Esvagt