25. juni 2020

DFDS genoptager historisk rute fra Frederikshavn

For første gang i 46 år kan norske turister igen rejse med DFDS til Frederikshavn og nyde den danske sommer.

Torsdag indvier rederiet nemlig sin nye rute Frederikshavn – Oslo, som de også drev frem til midten af 1970’erne.

”I dag er en festdag. DFDS-ruten Frederikshavn-Oslo genoptages. Det er en stor dag for Frederikshavn Kommune. Velkommen til Pearl Seaways og Crown Seaways. Velkommen til alle dem, der gør sejladsen mulig. Og ikke mindst velkommen til alle, der vil benytte sig af denne fantastiske mulighed,” siger Birgit S. Hansen (S), borgmester i Frederikshavn Kommune.

DFDS sejlede blandt andet med passagerer mellem Oslo og Frederikshavn på færgerne Akershus og Skipper Clement. DFDS drev ruten frem til 1974.

I dag bliver det færgerne Pearl Seaways og Crown Seaways, der får den opgave.

”Det bliver en stor dag for DFDS og vores medarbejdere, når vi igen kan byde velkommen til passagerer, der rejser mellem Danmark og Norge for at komme på ferie i egen bil eller campingvogne, benytte deres sommerhuse, hoteller eller blot nyde en rejse til søs. Og det er naturligvis en særlig glæde for os at genoptage DFDS’ sejlads mellem Frederikshavn og Oslo efter 46 års fravær,” siger Torben Carlsen, CEO i DFDS.

Torben Carlsen håber nu, at lokalområderne igen får glæde af mere turisme og handel i de tre byer, hvor færgerne lægger til.

”Vi håber og tror, at ruteåbningerne får en positiv betydning for turismen og handelen i de tre byer og regionerne omkring dem, og vi ser også frem til igen at kunne servicere vores fragtkunder og deres lastbiler, trailere eller andet gods på de to ruter”, siger han.
Håb om at turister vil vende tilbage

I sidste uge kunne Scandlines tage imod tyske turister på ruterne Gedser-Rostock og Rødby-Puttgarden, da den danske grænse åbnede.

Efter den første uges sejladser kan de mærke en mangedobling af passagerer, og i Danske Rederier håber man nu, at historien gentager sig for DFDS.

”Det er positivt, at grænseåbningen har muliggjort, at Oslobådene nu igen kan sejle turister mellem Norge og Danmark. Men kravet om seks overnatninger står i vejen for, at ruterne når deres fulde potentiale, så den regel håber vi bliver fjernet så snart som muligt,” siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.

Særlige tiltag mod COVID-19

Når DFDS tager de nye ruter i brug, vil der være taget højde for de særlige omstændigheder ved coronavirus. De har blandt andet sørget for god plads på overfarten, så den enkelte kan holde afstand. Derudover er der også øget fokus på rengøring og hygiejne og lavet andre tiltag i restauranter og butikker.

Det bliver ikke muligt at stå af i Frederikshavn, hvis man kommer fra København. Derfor er der tale om to ruter.

Den daglige afgang fra København bliver klokken 14.00 og fra Frederikshavn klokken 23.30 med ankomst klokken 09.00 i Oslo.
Fra Oslo sejler DFDS dagligt klokken 12.00 og ankommer i Frederikshavn klokken 22.00 og i København klokken 9:00.