12. oktober 2018

EU godkender udvidelse af tonnageskatten

Udvidelsen af tonnageskatteordningen til at gælde offshore aktiviteter særligt knyttet til havvind har været længe undervejs, men fredag blev udvidelsen godkendt af EU-Kommissionen. Det glæder Danske Rederier, der håber, at det baner vejen for en EU-godkendelse af nettolønsordningen, som skal træde i kraft den 1. januar 2019.

Konkurrencen skal være ens for alle europæiske rederier. Derfor godkendte EU-Kommissionen fredag udvidelsen af den danske tonnageskatteordning, så den fremover også inkluderer offshore aktiviteter særligt knyttet til havvind. Det forklarer EU’s konkurrencekommissær Margrethe Vestager i en pressemeddelelse:

"Danmarks ændrede tonnageskatteordning vil hjælpe søfartsindustrien til at forblive konkurrencedygtig på verdensmarkedet. Den vil sikre arbejdspladser og fremme høje miljøstandarder i den maritime sector. Ordningen er i overensstemmelse med Kommissionens retningslinjer for statsstøtte til søfartssektoren og indeholder nye foranstaltninger, som vil sikre lige vilkår for europæiske rederier og forhindre konkurrencefordrejninger."

Det glæder Danske Rederier, som længe har ventet på godkendelse af ordningen. Her håber man, at godkendelsen betyder, at der også vil komme fokus på sømandsbeskatningen, den såkaldte udvidelse af nettolønsordningen, som kan være afgørende for vækst i flåden.

”Godkendelsen af tonnageskatten er meget positiv, fordi vi på den baggrund forventer, at EU-kommissionen også kommer med en positiv godkendelse af udvidelse af nettolønsordningen for de samme skibe. Det sidste er det afgørende skridt for at få flere rederier til at flage ind på dansk flag,” siger Anne H. Steffensen, adm. Direktør I Danske Rederier.

Sammenlignet med almindelig selskabsbeskatning er det særlige ved tonnageskatteordningen, at den giver en fast skattebetaling baseret på tonnagen, uanset om rederiet laver overskud eller underskud. I disse år, hvor offshorebranchen er stærk presset, vil der formentlig være tale om meget begrænset besparelser på skat, forklarer Anne H. Steffensen:

”Selve tonnageskatten er først og fremmest interessant i de år, hvor offshorerederierne laver overskud. Det er ikke tilfældet i disse år, men vi håber selvfølgelig, at offshoresektoren kommer op igen.”