10. maj 2019

EU-politisk Topmøde satte erhvervslivets forhold på dagsordenen

Hvordan kan EU styrke dansk erhvervsliv, og hvordan bliver dansk erhvervslivs ønsker bedst hørt i Bruxelles – det var nogle af de mange emner, der blev debatteret, da Fem Styrker fejrede Europadagen med et EU-Politisk Topmøde på Christiansborg

Ni kandidater fra hele det politiske spektrum var mødt op til det EU-politiske topmøde med konkrete bud på, hvordan EU kan skabe værdi for dansk erhvervsliv.

Det indre marked og virksomhedernes vækstvilkår, klimaudfordringen og ambitiøse internationale handelsaftaler, er tre nøgleord, der gik igen under debatten.

Det glædede Anne H. Steffensen, administrerende direktør i Danske Rederier.

”To tredjedele af danske rederiers eksport går til lande udenfor EU. Derfor har vi behov for et stærkt EU, der både indgår handelsaftaler og forsvarer danske virksomheder i hverdagen. Det er positivt, at politikerne har fokus på udfordringen for erhverv i hård global konkurrence, for vi har brug for et EU med muskler til at sikre markedsadgang og til at forhindre unfair diskriminering”, siger Anne H. Steffensen, administrerende direktør i Danske Rederier.

Under kyndig ledelse af moderator Nynne Bjerre Christensen kom kandidaterne med deres take på alt fra frihandel, forskning og klimapolitik.

”Debatten gik helt forrygende. Det var en fornøjelse at følge de meget ambitiøse og engagerede Europaparlaments-kandidater. De havde fokus på at turde være ambitiøse på Danmarks vegne i Europa,” siger direktør i Danske Rederier, Jacob K. Clasen.

”Der var i den grad fokus på de dagsordener, som vi også går op i, nemlig frihandel og en ambitiøs klimapolitik, som samtidig går hånd i hånd med en ambitiøs erhvervspolitik,” siger Jacob K. Clasen.

Danske Rederier ser frem til at gå i dialog med de nyvalgte politikere om de politiske initiativer efter valget den 26. maj.

Fakta om De Fem Styrker

• De Fem Styrker består af HORESTA, Landbrug & Fødevarer, Lægemiddelindustriforeningen, Danske Rederier og Dansk Energi.
  • I 2015 producerede De Fem Styrker danske varer og tjenester for i alt 519 mia. kr. Fratrukket importen, tjente De fem Styrker 270 mia. kr. hjem til Danmark.
  • Virksomheder indenfor De fem Styrker beskæftigede sidste år 534.000 danskere i alle områder af landet, på øerne, i vandkanten, i landdistrikterne og i byerne.
  • De fem styrkepositioner skaber ringe i vandet, som kommer andre brancher til gode. Hver gang de fem erhverv tjener 100 kr., skabes der 33 kr. indirekte indkomst i den øvrige danske økonomi.