26. november 2020

Færre britiske restriktioner mod Danmark

Den engelske regering har netop meldt ud, at de særlige COVID-19- restriktioner mod Danmark bliver ophævet. Det hjælper danske rederier, som opererer i britisk farvand.

Danske søfolk og søfolk, som har rejst gennem Danmark, har siden 7. november ikke måtte rejse ind i Storbritannien.

Det har besværliggjort hverdagen for flere danske rederier, som opererer i britisk farvand. Besætningsskift har været umuligt for mange af søfolkene, og besætningerne har måtte tage længere ture på havet.

Men her til aften er der godt nyt til rederierne og søfolkene. Den britiske regering har meldt ud, at de ophæver de særlige restriktioner mod Danmark, som blev indført på grund af frygten for en muteret version af coronavirus i danske mink.

Det er en melding, som blandt andet glæder rederiet ZITON, som reparerer havvindmøller og i øjeblikket stævner ud fra Wales.

”Det har praktisk talt været umuligt for os, at få besætningen af og ny besætning på vores skib i Wales. Det er ikke optimalt at være på havet meget længere end den planlagte periode, og vi var begyndt at se efter, om vi kunne sejle andre steder hen for at lave besætningsskift. Derfor kommer det som en tidlig julegave, at tingene nu normaliseres en smule,” siger Thorsten Jalk, CEO, ZITON.

Det er især rederier, der er beskæftiget inden for havvind og offshore olie og gas, der sejler i britisk farvand. Også i Danske Rederier er der glæde over aftenens udmelding:

“Nu kan danske rederier endelig få friske søfolk ind i England for at afløse deres kolleger. De sidste uger har rederierne skulle lave en del krumspring for at kunne skifte besætninger, hvis det overhovedet har kunne lade sig gøre. Derfor er ophævelsen af de særlige karantæneregler godt nyt for de danske skibe i britiske farvand,” siger viceadm. direktør i Danske Rederier, Jacob K. Clasen.

Han sender på vegne af Danske Rederier en tak til de danske myndigheder:

“Udenrigsministeriet har sammen med andre danske myndigheder gjort en stor indsats for at forklare COVID-19-situationen i Danmark overfor briterne. Det er helt sikkert medvirkende til, at briterne nu trygt kan ophæve den negative særbehandling af danskere,” siger Jacob K. Clasen

De særlige restriktioner ophæves fra på lørdag kl. 5.00.