09. oktober 2018

Folkeskoleelever dyster om kontrol over verdenshavene

Dette efterår turnerer Det Blå Danmarks kampagne World Careers rundt på landets folkeskoler med brætspillet ’Seven Seas’. Her dyster 8. og 9. klasser om en plads i den store nationale Seven Seas-finale, der afholdes i foråret 2019.

Der skal indgås kontrakter, købes olie til flåden og lastes varer, som så skal sejles til den bestemte destination. Formålet er enkelt – jo længere ruter, desto flere point.

For tredje år i træk tilbyder kampagnen World Careers , iværksat af den maritime klynge ’Det Blå Danmark’, at komme på besøg i landets 8-9. klasser samt HTX og STX og spille det populære læringsspil ’Seven Seas’ med eleverne. Spillet er udviklet med henblik på at give de unge mennesker et indblik i de mange uddannelses- og karrieremuligheder Det Blå Danmark har at byde på. Derfor sker det også det i samarbejde med en studerende fra HF Søfart, der kan fortælle om uddannelsen, og hvad det kræver at komme ind, når World Careers aflægger besøg for at spille Seven Seas.

Populært brætspil

World Careers præsenterede første gang brætspillet i efteråret 2016. Flere end 7.000 elever har haft besøg af World Careers siden da. Sidste efterår alene besøgte World Careers 2.700 folkeskoleelever, og skolerne stod dengang i kø for at få besøg. Igen i år har der været rift om pladserne, og flere skoler er allerede på venteliste til næste landsturne.

"Vi er meget begejstrede for, hvordan både elever og vejledere har taget imod Seven Seas. Der er en kæmpe interesse for, at vi kommer ud på skolerne og giver et indblik i den maritime verden. Eleverne står igen i år i kø for at spille spillet, og vi forsætter selvfølgelig arbejdet, så længe der er efterspørgsel," siger Anne Bay Riisager, kampagneleder i World Careers.

Om Seven Seas:

Seven Seas er et spil om Det Blå Danmark, og om hvordan verdenshavene åbner nye horisonter.

Spillerne arbejde sammen om at styre et moderne, verdensomspændende rederi. Der skal lukkes kontrakter, købes olie, planlægges sejlruter og udvikles ny teknologi. Opgaverne deles mellem spillerne, så det kræver samarbejde og overblik, at få succes i spillet.

Men spillet er på tid! Derfor gælder det om at holde hovedet koldt og handle hurtigt. Ellers løber tiden, og konkurrenterne stryger forbi.

Om World Careers

World Careers er en koordineret og målrettet kampagne på vegne af hele Det Blå Danmark.

Kampagnen er sat i verden for at udbrede kendskabet til det maritime erhverv, dets muligheder for uddannelse og job samt at øge antallet af kvalificerede ansøgere, der matcher erhvervslivets specifikke rekrutteringsbehov.

Siden begyndelsen i 2006 er kampagnens kendskabsgrad blandt de 18-28 årige steget fra 4 pct. til 49 pct. og Det Blå Danmark har mere end 16.000 følgere på Facebook.

Kampagnen er sponsoreret af Den Danske Maritime Fond, Torm Fonden, Orients Fond, Lauritzen Fonden, A. P. Møller Fonden samt Danske Rederier