01. maj 2019

Fortsat højt niveau af skibe på dansk flag

Dannebrog blafrer flot i vinden, når de danske rederier sejler rundt i verden. Danske rederier fastholder nemlig det høje niveau af skibe, som sejler på danske flag.

Det danske flag er attraktivt at sejle under, derfor prioriterer de danske rederier fortsat Dannebrog, når de skal vælge flag til nye skibe. Senest TORM, som i dag fejrer navngivningen af sit nyeste skib, der er en olie- og kemikalietanker på 49.999 bruttotons.

Skibet er netop navngivet TORM Strength i Kina og samtidigt registreret i DIS-registeret, hvorfor det får et Dannebrog i hækken. Og det er et valg, som er helt naturligt for TORM.

”Det er med stor glæde, at vi indflager TORM Strength til Danmark. Det er i dag blevet attraktivt og konkurrencedygtigt at sætte nye skibe på dansk flag, hvilket er en udvikling, vi gerne være med til at støtte op om”, siger Jacob Meldgaard, CEO i TORM.

TORM Strength får ikke alene dansk flag, men også dansk gudmor i form af Danske Rederiers adm. direktør Anne H. Steffensen, der er tilstede i Kina ved festlighederne og fejringen af TORMs nye olie- og kemikalietanker.

”Det er en stor ære at være udpeget som gudmor for TORM Strength og samtidigt ønske tillykke med endnu et skib på dansk flag, der kan medvirke til at fastholde den stærke position, som Danmark har på verdenshavene”, siger Anne H. Steffensen, og forsætter:

”Det, at vi fastholder så højt et niveau af skibe på dansk flag, er et udtryk for, at vi, som nation, er blevet mere konkurrencedygtige efter afskaffelsen af registreringsafgiften og unødige særregler, samt at de danske myndigheder yder et højt serviceniveau overfor de enkelte rederier”.

Samlet set har de danske skibsregistre nået 20,5 mio. bruttoton fordelt på 708 skibe, hvoraf TORM Strength altså er det seneste i rækken.

”Flere skibe på dansk flag betyder større international gennemslagskraft og vækst i den maritime klynge. Når man flager skibe ind under dansk flag, er der et tilknytningskrav, som gør, at vi også får mere aktivitet på land, fordi skibene opereres fra Danmark”, siger Anne H. Steffensen, som håber, at udviklingen fortsætter og endnu flere skibe vil blive registret under dansk flag i de kommende år.