Havet er øernes motorveje

08.02.2017 Aktuelt

De danske ø-færger var den 7. februar centrum for en diskussion i Folketinget. En lang række partier arbejder for, at det skal blive billigere at sejle til øerne. Mens man diskuterer tempoet, er der enighed om, at ø-færgerne er fuldstændig afgørende for sammenhængen på tværs af landet, hvilket glæder Rederiforeningen.

Der var tirsdag indkaldt til åbent samråd i Folketingets Trafikudvalg med økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll og bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen. Emnet var især regeringens holdning til princippet om trafikal ligestilling, som blandt andet betyder, at prisen på færgetransport til øerne skal matche prisen på at køre på vej.

Det var de to socialdemokrater Lea Wermelin og Rasmus Prehn, som havde indkaldt til samrådet, der først og fremmest tog afsæt i, at ”havet var øernes motorveje”. Derfor var det helt centralt for Socialdemokratiet, at færgefarten fortsat var både prisdygtig og effektiv.

”Den første prisnedsættelse, som vi kunne se her i efteråret, har ifølge Rederiforeningens tal betydet, at vi har set en 20 pct. stigning i antallet af passagerer alene i september måned for landets største ø-færgeruter. Det er jo tal, der er til at forstå, og grundlæggende handler det for os socialdemokrater om, at vi skal have et land, hvor man kan bo og leve i alle dele af landet,” sagde Lea Wermelin og fortsatte:

 ”Det gælder selvfølgelig også de steder, hvor der er vand hele vejen rundt om en ø.”

Baggrunden for Rederiforeningens tal er den første politiske aftale på området fra februar 2016, hvor Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Konservative besluttede at investere i billigere færgebilletter med 48 millioner kroner i 2016 og 95 millioner kroner årligt fra 2017 og frem.

Det tiltag blev udbygget, da de fire partier i finansloven for 2017 afsatte yderligere 20 millioner kroner i 2017, 30 millioner kroner i 2018, samt 40 millioner kroner i årene derefter. Med de ekstra midler vil perioden for takstnedsættelsen blive forlænget. Derfor fandt Simon Emil Ammitzbøll også, at man var kommet meget langt:

”Fra 2019 gælder landevejsprincippet hele året rundt med undtagelse af højsæsonen - skolernes sommerferie. Det betyder, at vi fra 2019 årligt afsætter 135 millioner til nedsættelse af færgetakster for passagerer,” sagde økonomi- og indenrigsministeren.

”Så vi gør altså en del - faktisk meget - for, at ø-samfundene er en lige så stor del af Danmark som resten af landet,” understregede ministeren.

Rederiforeningen glæder sig over, at der på tværs af blokkene og de politiske partier tydeligvis er opbakning til færgefarten.

”Ø-færgerne spiller en meget stor rolle i mange øboeres liv – og for resten af os tyder de gode tal fra efteråret på, at flere og flere også vil benytte de billigere billetter til at besøge vores flotte øer. Så for mig var debatten en anerkendelse af, at færgerederierne løfter en rigtig vigtig opgave på en god måde,” siger Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening. 

Tilmeld nyheder

Meld dig til 'Seneste nyt' og du får automatisk en meddelelse pr. mail, når der er nyt fra Danske Rederier.

Kontaktpersoner

  1. Jakob Ullegård
    Direktør, Danske Rederier
    Mobil:  +45 5115 6008