05. marts 2021

Hør maritime giganters klimaambitioner

Singapore og Danmark er to af shippingbranchens markante nationer. Fredag er der paneldebat med repræsentanter fra de to lande om grøn omstilling, og det er muligt at lytte med.

På landkortet fylder Danmark og Singapore ikke meget, men på verdenshavene dominerer landene med store handelsflåder.

Der er derfor også lagt op til en interessant debat, når repræsentanter fra shipping i Singapore og Danmark mødes virtuelt for at drøfte grøn omstilling og CO2-reduktioner.

Det er Den danske ambassade i Singapore og SGInnovate, som er arrangør, og fra Danske Rederier deltager Maria Skipper Schwenn, direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning.

”Skibsfarten står over for en kæmpe opgave med at omstille sig til nye brændstoffer og fremdriftsmidler. Vi skal blive endnu bedre til at bruge data som en del af driften og udviklingen af ny teknologi, og her har vi brug for de bedste talenter til at hjælpe os. Samtidig skal vi udnytte den unikke fordel skibsfarten har i IMO som et organ, der kan regulere globalt. Opgaven er få reguleringen til at følge med og skabe incitament for skibsejerne til i endnu højere grad at engagere sig til forskning og udvikling inden for den grønne omstilling af skibsfarten,” siger Maria Skipper Schwenn.

Danmarks ambassadør til Singapore, Sandra Jensen Landi giver de indledende bemærkninger, og Bo Cerup-Simonsen, CEO, Mærsk Mc-Kinney Møller Centre for Zero Carbon Shipping er herefter første taler.

Arrangementer kræver tilmelding, som findes her. (bemærk tiderne på hjemmesiden er opgivet som lokaltid i Singapore)

Det vil være muligt at stille spørgsmål.

Program:

• 9:00 – 9:10: Opening Remarks by Dr Lim Jui, CEO, SGInnovate and HE Sandra Jensen Landi, Ambassador of Denmark to Singapore
  • 9:10 – 10:00: Panel Discussion and Q&A on Maritime Innovation: Connecting Tech & Talent For Decarbonisation
    • Dr Bo Cerup-Simonsen, CEO, Mærsk Mc-Kinney Møller Centre for Zero Carbon Shipping
    • Kenneth Lim, Assistant Chief Executive(Industry), Maritime and Port Authority of Singapore (MPA)
    • Maria Skipper Schwenn, Executive Director - Security, Environment and Maritime Research, Danish Shipping
    • Dr Sanjay Kuttan, Executive Director, Singapore Maritime Institute
    • Moderator: Tarun Mehrotra, Director, Rainmaking