02. oktober 2020

Husk Danish Digital Maritime Day 28. oktober

I slutningen af oktober afholdes Danish Digital Maritime Day i et samarbejde mellem Danske Maritime, Søfartsstyrelsen og Danske Rederier. Husk tilmeldingen til en blå dag med maritime input fra ind- og udland.

Hvilken betydning har COVID-19 for den maritime branche, og hvad har vi lært af det? Hvor står vi med den grønne omstilling af skibsfarten i Danmark og globalt? Holder rederierne op med at sejle på Vestafrika, hvis pirateriangrebene fortsætter? Får EU held til at inkludere skibsfart i en CO2-kvoteordning? Og hvad er fremtidsudsigterne for verdenshandlen og effekten for Det Blå Danmark?

Det er nogle af de spørgsmål, som trænger sig på til Danish Digital Maritime Day, som afholdes den 28. oktober.

Danish Digital Maritime Day bliver til i et samarbejde mellem Danske Maritime, Søfartsstyrelsen og Danske Rederier, og der venter et tætpakket program med emner som verdenshandel, pirateri i Guineabugten og klimaudfordringer og især betydningen af COVID-19 for skibsfarten, og hvad man kan gøre fremadrettet.

I år bliver det dog én Danish Digital Maritime Day, da programmet er skåret ned til at kunne ligge på én dag, da der på grund af COVID-19 ikke vil være fysiske events.

”I krisetider er der brug for at rykke tættere sammen. Det bliver DDMD en platform for at gøre med videndeling og gensidig inspiration på tværs. Både COVID-19 og klimaudfordringerne stiller nye og svære krav til os, og vi vil dykke kritisk og konstruktivt ned i, hvordan vi kommer stærkest muligt videre – både på den korte og på den lange bane. Så jeg ser frem til en givende dag med høj faglighed, højt engagement og høje fælles ambitioner for hele den maritime branche,” siger Jenny N. Braat, direktør i Danske Maritime.

”Danish Digital Maritime Day er en unik mulighed for at samle ikke blot Det Blå Danmark, men også væsentlige aktører fra hele verden til at diskutere løsninger i forhold til de udfordringer, som COVID-19 har bragt med sig for søfarten.” Andreas Nordseth, direktør i Søfartsstyrelsen.

”Skibsfarten er ikke blevet mindre interessant som en afgørende del af de globale forsyningskæder i det sidste år. Vi har fået understreget, hvor vigtig det er, at skibsfarten fungerer – ikke mindst når krisen rammer. Selvom vi ikke kan mødes fysisk, er det vigtigt at mødes for at diskutere emner som pirateri, CO2-kvoter og protektionisme, som har indvirkning på vores erhverv,” siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.

Blandt oplægsholdere er bl.a.:

- Bo Cerup-Simonsen, CEO, Mærsk McKinney Møller Center for Zero Carbon Shipping

- Hans Tino Hansen, CEO Risk Intelligence.

- Mr. Henrik Hololei, Director-General, DG MOVE, European Commission.

Du kan tilmelde dig Danish Maritime Days her.

Tilmelding senest 20. oktober

Program:
13:30 – 14:30    Maritime Administrators Forum (by invitation only)
13:30 – 14:30    World trade post COVID-19
14:30 – 15:30    The Future CEO
15:00 – 16:00    The Maritime Climate Agenda post COVID-19
15:00 – 16:00    Piracy
16:05 – 16:45    Virtual reception

Hele dagen foregår på engelsk.