Alle nyheder

27. marts 2020

Nyhed

Indonesien smækker døren for danske rederier

Flere varegrupper må fra maj kun fragtes ud af Indonesien af indonesiske rederier. En farlig form for protektionisme, mener Danske Rederier.

Den indonesiske regering er på vej mod et mindre opgør med et frit marked, hvor rederier kan konkurrere frit om opgaver fra Indonesien.

 

Fra 1. maj vil transport af kul, palmeolie og ris fra Indonesien således være reserveret til skibe under indonesisk flag eller indonesiske rederier. Den form for protektionisme kan komme til at gå ud over danske rederier, som blandt andet fragter kul ud af Indonesien.

 

”Vi er i høj grad bekymret over udviklingen i Indonesien. Fra maj måned står vi overfor en massiv udfordring med at varetage de opgaver ud af Indonesien, som danske rederier hidtil har stået for – primært på eksport af kul. Det er bekymrende, fordi Indonesien er en af verdens største eksportører af kul, og fordi denne form for protektionisme desværre har en tendens til at ”smitte” – og give gode ideer til andre aktører i markedet”, siger Jacob K. Clasen, direktør for erhvervspolitik og analyse i Danske Rederier.

 

Dansk søfarts samlede eksportaktiviteter til Indonesien løb i 2018 op i 3 milliarder kr. Af de samlede aktiviteter udgjorde tørlastaktiviteter godt 40 pct.

 

Og restriktionerne går ikke kun ud over de rederier, som normalt sejler de omfattede varegrupper ud af Indonesien. De går også ud over virksomhederne, som eksporterer disse produkter, da den indonesiske flåde i dag ikke selv har en størrelse, som kan fragte de berørte varemængder ud af landet.

 

Danske Rederier arbejder i øjeblikket med både europæiske og internationale partnere på at få den indonesiske regering til at gentænke gennemførelsen af denne lovgivning. Her har Danske Rederier aktiveret bl.a. International Chamber of Shipping (ICS), samt EU Kommissionen, som har protesteret overfor den indonesiske regering.

 

”Det er vigtigt for dansk skibsfart at vi udtømmer alle muligheder for at hindre gennemførelsen af denne lovgivning. Der er blandt både indonesiske brancheforeninger - og ikke mindst den internationale skibsfart – bred enighed om at dette vil være ødelæggende for samhandlen med Indonesien, hvis myndighederne i Jakarta vælger at implementere tiltagene fra maj måned”, siger Jacob K. Clasen

 

Desuden er der stor tvivl om, hvordan den indonesiske regering mere præcis har tænkt sig at implementere den nye lovgivning.

 

”Man har fra indonesisk side ikke just benyttet sig af rettidig omhu i forbindelse med implementeringen af denne lovgivning. På nuværende tidspunkt hersker der stor usikkerhed i markedet om den praktiske udformning af den konkrete lovgivning – hvilket ikke gavner nogen. Hvis ikke den indonesiske regering besinder sig – og trækker lovgivningen retur – er det essentielt at vi får klarhed fremadrettet”, siger Jacob K. Clasen.