20. juni 2019

International fond skal sikre skibsfartens klimaambitioner

Det er ambitiøse mål, FN’s søfartsorganisation, IMO, har sat: I 2050 skal skibenes udledning af drivhusgasser som minimum være halveret, sammenlignet med i dag.  Hvis målene skal blive en realitet, så skal der flere midler til forskning og udvikling:

”Det er nødvendigt at sikre flere midler til udvikling af grønnere teknologier, hvis vi forsat vil være en af verdens førende søfartsnationer. Det må vi som branche være med til at løfte, og derfor er vi varme fortalere for, at der oprettes en global klimafond," siger Asbjørn Overgaard Christiansen, fungerende direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning, Danske Rederier.

Skifte til bæredygtig skibsfart

Flere store shippingorganisationer diskuterer mulighederne i en global industrifinansieret klimafond. Danske Rederier bakker kraftigt op om, at alle gode kræfter samles, så branchen kan sætte fart på skiftet til en bæredygtig skibsfart.

”Det er meget ambitiøse klimamål, vi har sat, og for at nå dem, har vi brug for løsninger, vi endnu ikke kender. Skibe lever i 25-30 år, så vi har travlt, hvis vi skal nå målet inden 2050. Vi bør derfor alle sammen afsætte flere penge til forskning og udvikling af nye teknologier,” siger Asbjørn Overgaard Christiansen.

Rederierne og brancheorganisationerne skal selv finansiere fonden, der skal komplementere den offentligt støttede forskning.

Læs mere om forslaget om fonden og andre klimamæssige tiltag i Danske Rederiers klimapolitik her.