Alle nyheder

21. november 2019

Nyhed

Havvindmøller giver vind i sejlene

Investeringer i nye skibe og medarbejderboom. Flere og flere danske rederier beskæftiger sig med offshore vind, og der er nok at lave.

Der er glæde at spore, når de danske rederier ser på mulighederne indenfor offshore vind markedet. For det går godt i den maritime offshore vind branche, og den globale udbygning af havmølleparker giver grund til fortsat optimisme. Det giver nemlig arbejde til de rederier, som bl.a. transporterer, installerer og servicerer havvindmøllerne.

I dag beskæftiger 45 danske rederier sig helt eller delvist med havvind. Det er en stigning på ca. 10 pct. siden 2015.

Hos det Esbjerg-baserede rederi MHO-CO, der specialiserer sig i at sejle mandskab frem og tilbage til havvindparkerne, har man på det seneste år fordoblet antallet af medarbejdere fra 17 til 40. Det er nødvendigt for at kunne følge med.

”Det har virkelig været et fedt år. Og det ser kun ud til at blive bedre. Vi har planer om at bygge fire skibe om året allerede fra næste år. To til det europæiske marked og to til det asiatiske marked”, siger CEO for MHO-CO, Mik Henriksen. 

Et dansk vind-eventyr, som nu står til at gå globalt 

Der har igennem længere tid været fokus på udbygningen af havvind i den nordlige del af Nordsøen, hvor Storbritannien, Tyskland, Holland og Danmark har løbet forrest. Men nu stiger efterspørgslen globalt.

Flere danske rederier er allerede blevet en del af markedet for offshore vind i f.eks. USA og Taiwan. Og OECD forventer, at markedet for havvindmøller vil vokse eksplosivt frem mod 2030. En vækst der primært vil drives af USA og Kina. Men markeder som Japan, Sydkorea og Vietnam står også på spring til at udnytte mulighederne for energi på havet.

”Havvind er nu blevet en globalt funderet teknologi, og i den forbindelse er det glædeligt, at mange af vores medlemmer nu kan bruge de stærke kompetencer, de har opbygget, på verdensmarkedet”, siger Jacob K. Clasen, direktør i Danske Rederier og forsætter.

”Der er allerede nu god gang i udbygningen af havvind både herhjemme og i udlandet, så vi forventer, at området vil fylde endnu mere for vores medlemmer fremover.”

Se video fra MHO-CO

Fakta:

  • I dag skal der, som minimum, benyttes 17 forskellige skibstyper i en havvindmølleparks levetid. 187 dansk opererede fartøjer er i dag, helt eller delvist, beskæftiget med havvind.
  • I Danmark vil etableringen af de kommende offshore parker Horns Rev 3 og Kriegers Flak ikke kun bidrage til mere vedvarende energi til danskerne. Etableringen af disse nye havvindmøller skaber vækst og mere end 8.000 arbejdspladser frem mod 2030 i nogle af Danmarks vigtigste eksporterhverv.
  • OECD forventer, at det globale marked for havvindmøller vil vokse eksplosivt frem mod 2030. Væksten vil primært drives af USA og Kina.
  • OECD forventer at antallet af arbejdspladser inden for havvind på verdens plan bliver 12-doblet frem mod 2030, og værditilvæksten vil være på hele 25 pct. årligt.