27. november 2019

Klar til forandringerne forude

Tredje hold af kursister er nu udklækket fra Maritime Disruptors' Academy. Kursisterne har lært om nye teknologier, som kommer til at vende op og ned på den maritime branche i de kommende år.

Ca. 40 kursister med forskellige roller i den maritime verden er nu udklækket fra Martime Disruptors’ Academy.

Kursisterne har over fire dage været udsat for intens undervisning, gruppeøvelser og hjemmearbejde. Alt sammen med fokus på de forandringer, som især den teknologiske udvikling muliggør, og hvad det betyder for den menneskelige opfattelse af tingenes tilstand.

Kunstig Intelligens, robotter, Internet of Tings, nye energiløsninger og 3D-print, er bare nogle af de nye teknologier, som kommer til at vende op og ned på den maritime branche i de kommende år.

På Maritime Disruptors’ Academy har deltagerne lært om tendenser og ny viden om alt det, der kommer til at påvirke de danske rederier, havne og udstyrsproducenter og deres måde at drive forretning på i fremtiden.

”Det var virkelig interessant at opleve hvordan deltagerne har taget imod kurset igen i år. De var meget positive overfor læringen og adgangen til nye metoder som de kan benytte, når de kommer tilbage til jobbet.”, siger Asbjørn Overgaard Christiansen, leder af Danish Shipping Academy.

Fremtidens forandringer er relevante på tværs af Det Blå Danmark, og som noget nyt var deltagerkredsen også særlig bred i år med repræsentanter fra store og små rederier, havne, udstyrsproducenter, myndigheder, startup-virksomheder, organisationer og ikke mindst unge studerende fra såvel CBS som ITU.

Et hold forskere fra Aarhus Universitet fulgte også undervisningen. De laver et projekt om åben innovation i den maritime sektor. Deltagerne fik derfor stor gælde af hinanden, både som inspiration og ved fremtidigt samarbejde, mener Asbjørn Overgaard Christiansen.

”Sammensætningen af kurset i år var helt unik bred. Dén diversitet skaber en særlig dynamik og grobund for anderledes samarbejder. Den teknologiske udvikling er relevant for os alle sammen og fremtidens løsninger skabes i fællesskab. De store udfordringer, vi står overfor, med især at skabe CO2 neutral skibsfart kræver, at hele sektoren arbejder tæt sammen. Derfor giver det rigtig god mening, at vi seks organisationer nu stod sammen bag akademiet og evnede at rekruttere så bred en deltagerskare.”

FACTS:

• Maritime Disruptors’ Academy udbydes i samarbejde med seks ledende maritime interesse- og klyngerorganisationer fra alle dele af det maritime område samt Dare Disrupt.

• Akademiet er tilpasset medarbejdere, der enten har en ledende rolle eller er direkte involveret i strategi, innovation, digitalisering eller forretningsudvikling. Derudover fik nogle af de bedste studerende fra universitetsprogrammer samt lovende start-up-virksomheder mulighed for at deltage på lige fod med de mere erfarne deltagere. Sammensætningen betyder, at branchens synspunkter og perspektiver bliver udfordret, samtidig med at der åbnes op for nye talenter til branchen.