03. februar 2020

Klare regler for transport af teknisk personel på vej

Rederier, der transporterer vindmølleteknikere og andre servicemontører til arbejde på havet, har længe haft et ønske om internationale regler. Nu er klare regler på vej for både fartøjer og personel.

Er man passager eller besætningsmedlem, når man går ombord på et skib, der sejler en på arbejde i en havvindmøllepark?

Det kan lyde ligegyldigt, men det er afgørende for, hvordan skibe til transport af Industrial Personnel skal indrettes, og hvordan sikkerhedsniveauet skal være ombord.

Indtil nu har personer, der f.eks. udfører service og vedligehold af vindmøller til havs (Industrial Personel) været i et regellimbo, hvor skibene, de sejler med, er blevet bygget efter nationale bestemmelser og afgørelser.

Hermed opstår et problem, når de opererer fra udenlandske havne, hvor der ikke er nogen garanti for, at man vil anerkende de danske regler, skibene er bygget efter.

David Kristensson er CEO i rederiet Northern Offshore Service, og han mener at det vil være et stort skridt fremad, når der kommer et internationalt regelgrundlag.

”Som det er nu, ser vi desværre, at nogle lande rundt om Nordsøen ikke fuldt anerkender de certificeringer, vi har på vores skibe. Det begrænser vores muligheder for at kunne sejle med op til 24 personer om bord, ligesom vi heller ikke kan udnytte de overnatningsfaciliteter, vi har om bord. Et ensartet, internationalt regelsæt vil give en mere fair konkurrence og være en gevinst for os, siger David Kristensson.

Hovedemne i denne uge

I dag starter et ugelangt møde i FN’s internationale søfartsorganisation, IMO, hvor nye regler på området netop er et hovedemne.

Danske Rederier deltager på mødet og ser også frem til at få klare regler på området.

”Vindmølleindustrien boomer, og IP-skibe sejler i pendulfart for at følge med udviklingen. Men reglerne er ikke fulgt med udviklingen, og nu mangler der et internationalt regelsæt på området. Vores medlemmer har brug for at kunne konkurrere på lige vilkår med andre lande, og vi kaster os ind i arbejde for at få udviklet et sæt nye regler,” siger Maria Skipper Schwenn, direktør for sikkerhed, maritim forskning og miljø i Danske Rederier.

Arbejdet foregår i en arbejdsgruppe under IMO, hvor teknikere fra medlemslandene drøfter mulige og sikre løsninger, og på den baggrund finder frem til et fornuftigt sikkerhedsgrundlag for skibene.

De nye regler forventes at kunne træde i kraft i 2024.