01. juli 2022

Kurs mod en travl sommer

Landets største færgeruter har kurs mod en travl sommer. Mange turister er i den grad klar til at tage færgen på ferie, nu sommerferien ikke er hæmmet af rejserestriktioner.

Ferien starter på færgen.

Sådan lader mange turister til at tænke denne sommer, hvor corona-restriktionerne for alvor er forsvundet fra landkortet. Det giver travlhed hos Danmarks færger, nu hvor sommerferien for mange er i fuld gang eller står lige for døren.

Både DFDS, Fjord Line, Scandlines og Molslinjen melder om stort antal bookinger i sommermånederne, hvor mange turister starter ferien til eller fra Danmark med en færgeoverfart.

Siden midten af april har DFDS oplevet en positiv trend – også sammenlignet med 2019.

”Efter to år med coronarestriktoner og aflyste rejser, er der noget der tyder på, at mange folk længes efter en ferie til udlandet. Hos DFDS er sommersalget godt i gang, og vi har siden midten af april set en stor stigning i antallet af folk, der booker en rejse med os,” siger Kim Heiberg, Route Director hos DFDS og fortsætter:

”Vi ser også flere og flere, som vælger at tage deres køretøj med ombord på færgerne mellem København og Oslo. Det er naturligvis også tilføjelsen af Frederikshavn-benet til ruten i 2020, som har bidraget positivt til udviklingen. Nu glæder vi os til at tage imod alle de sommerglade gæster, som rejser mellem Danmark og Norge for at komme på ferie eller blot vil nyde en rejse til søs.”

Hos Fjord Line, der med fem daglige afgange mellem Danmark og Norge fragter mange nordmænd og danskere på besøg i nabolandet, forventer man, at 2022 bliver endnu bedre end 2019.

”Højsæsonen ser rigtig lovende ud. Rejselysten er tilbage på et højt niveau, hvilket vi kan se af den kraftige stigning i vores bookinger. Skyldes dette til dels som en direkte følge af usikkerheden for nærværende i flyindustrien, kan jeg ikke sige med sikkerhed, men usikkerheden kan jo være en anledning til, at de søger over, siger Brian Thorsted Hansen, CEO i Fjord Line.

Travlt over hele linjen

For Scandlines, der har 60 afgange mellem Danmark og Tyskland hver eneste dag, er man nu tilbage på 2019-niveau og forventer særlig travlhed omkring de store rejsedage, der traditionelt set er lørdagene i juli. På grund af de mange daglige afgange er der stadig ingen dage som er helt udsolgte, men man kan være nødt til at vælge en afgang et par timer før eller efter, man havde planlagt. Danskernes foretrukne sommerferielande er Spanien, Tyskland og Italien, der alle kan nås i bil, så man opnår fuld fleksibilitet. Det er oplagt at starte ferien med en sejltur.

Også hos ForSea, der sejler i pendulfart mellem Helsingør og Helsingborg tror man på en god sommer. Her ser det ud til, at antallet af gående passagerer kommer op på niveauet før corona, mens antal biler næsten er tilbage på niveau.

Hos Molslinjen, som driver hurtigfærgerne på Kattegat samt ruterne, Fanølinjen, Alslinjen, Samsølinjen og Langelandslinjen forventes også stor travlhed på færgerne denne sommer. Molslinjen forventer som minimum at nå niveauet fra sommeren 2019.

Det samme gør Bornholmslinjen, som er en del af Molslinjen, hvor man mellem Ystad i Sverige og Rønne på Bornholm er oppe på samme niveau som i sommeren 2019. Her oplever man som hos DFDS også, at flere og flere tager bilen med.

Hos Danske Rederier glæder færgernes forventninger til sommeren den administrerende direktør:

”Jeg tror mange af os ville kunne genkende følelsen af, at skuldrene sænker sig lidt, når man triller om bord på færgen på vej på ferie. Færgeoverfarten giver mange en tiltrængt pause fra de mange timer bag rattet, så jeg forstår godt, mange turister vælger at starte rejsen ud i Europa eller på tværs af landet med en sejltur,” siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.