Alle nyheder

05. november 2019

Nyhed

Mærsk tester batterisystem på containerskib

Nyt kæmpe batteri bliver installeret på skibet Maersk Cape Town. Batteriet er en hybridløsning, som skal supplere det traditionelle maskineri, så C02-udledningen reduceres.

På havnen i Århus står to ret specielle containere. De er hvide og malet med symboler, som viser, at containerne indeholder batterier. Ikke bare batterier, men et særligt batterisystem til containerskibe, som skal fungere som et hybridbatteri, som afhjælper skibets motor, så skibet fremover udleder mindre CO2.

”Vi glæder os til at se potentialet i pilotprojektet. Både i forhold til, hvad batteriteknologien kan få af betydning for forbedringen af ydeevnen på vores skibe og ikke mindst reduceringen af det brændstofforbrug, der går til andre formål end at drive propellen ”, siger chef for flådeteknologi i Mærsk Line, Ole Graa.

Batterisystemet har en kapacitet på 600 kWt, hvilket svarer til seks Tesla-biler. Selvom det er et stort batteri, er det er endnu ikke muligt at sejle kun ved hjælp af batterisystemet. Batteriet skal installeres, som et supplement til de nuværende maskiner.

Batterisystemet skal i første omgang bruges til energiforbruget på selve skibet, så man kan køre skibets hjælpemotorer mere optimalt. Batteriet kan også bruges som en slags nødgenerator, hvis der skal leveres nødstrøm.   

Batterisystemet oplades, når skibet sejler. Det sker ved, at batteriet opsamler elektrisk energi fra den varme, som ellers var gået tabt.

”Vi håber, at projektet kan give os en større viden om energilagring, som vil gøre det muligt for os at få en yderligere elektrificering af vores flåde ”, siger COO og direktionsmedlem hos A.P. Møller – Mærsk, Søren Toft.

Det nye containerbatterisystem er samlet i Odense og står nu i Århus inden det sejles til Singapore. Her installeres det på det 249 meter lange containerskib, Maersk Cape Town. Skibet skal sejle fra Asien til Vestafrika de kommende 3-4 måneder, og efterfølgende skal testperioden evalueres, inden det besluttes om det skal udvides til flere skibe.

”Det er et rigtig spændende projekt, og vi ser kærkomment på alle tiltag, som bidrager til at sænke CO2-udledningen”, siger Maria Skipper Schwenn, direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning i Danske Rederier og fortsætter.

”Vi er stolte af, at flere danske rederier går forrest, når det handler at udvikle løsninger, som skal skabe en mere CO2 neutral skibsfart. Og det her er blot en af de mange vigtige tiltag, som er i gang lige nu”.