24. maj 2018

Niels Smedegaard ny formand for Danske Rederier

Danske Rederier har netop afholdt generalforsamling og valgt Niels Smedegaard som ny formand efter Claus V. Hemmingsen, der fortsætter som næstformand i bestyrelsen.

Der var glæde at spore, da Danske Rederier i dag holdt den årlige generalforsamling i København. Med forårets meget brede opbakning i Folketinget til flere vigtige forbedringer af Det Blå Danmarks rammevilkår er der nemlig et solidt potentiale for at styrke det danske rederierhverv i de kommende år. Den opbakning og stabilitet i de politiske rammer blev der kvitteret for undervejs på generalforsamlingen.

Mødet var også rammen om et formandsskifte, da Claus V. Hemmingsen, Vice CEO, A.P. Møller - Mærsk A/S ifølge vedtægternes bestemmelse om rotation træder tilbage som foreningens formand. Som ny formand valgte medlemmerne i stedet CEO i DFDS A/S, Niels Smedegaard.

”Det er en stor fornøjelse, at få mulighed for at lede arbejdet for det danske rederierhverv. Vi er en stærk klynge med masser af potentiale og stærk opbakning fra et bredt flertal i Folketinget til at holde kursen og skabe endnu mere værdi for Danmark. Det skyldes ikke mindst, at Claus V. Hemmingsen som formand har leveret et flot stykke arbejde, og derfor vil jeg gerne sige tak for hans store indsats,” siger Niels Smedegaard i den forbindelse.

De fire år Claus V. Hemmingsen har været formand for Danske Rederier, har været præget af både op- og nedture for branchen, men det har også været en periode, hvor der er sikret en stabil politisk proces og videreudvikling af rammevilkår for sektoren i samarbejde med de siddende regeringer.

Det har blandt andet indebåret etableringen af et maritimt vækstteam, som resulterede i en egentlig vækstplan fra regeringen, hvor af flere centrale elementer fra planen blev vedtaget af et meget bredt flertal i Folketinget i foråret. Det glæder den afgående formand:

”Jeg glæder mig over, at vi i både ord og handling har bred politisk opbakning til at fortsætte den vækstkurs, som rederierhvervet i Danmark fortsat er på. Vi er et globalt erhverv, som bidrager betydeligt til vækst, udvikling og arbejdspladser i Danmark. Et bidrag, som vi ønsker at opretholde og udvikle til glæde for både erhvervet og Danmark. Personligt ser jeg frem til fortsat at arbejde for den udvikling som næstformand i Danske Rederier,” siger Claus V. Hemmingsen.

Der var genvalg til bestyrelsen, som efter mødet i dag fortsat består af Niels Smedegaard, DFDS A/S (formand), Claus V. Hemmingsen, A. P. Møller – Mærsk A/S (næstformand), Jacob Meldgaard, TORM A/S, Mikael Skov, Hafnia Tankers, Jan Rindbo, D/S Norden A/S og Martin Fruergaard, Ultragas ApS.