04. november 2019

Norsk skib angrebet

(arkivbillede)

Et norsk skib blev lørdag morgen angrebet af pirater i Guineabugten. Ni af de ombordværende søfolk er taget gidsel af piraterne. Danske Rederier følger situationen tæt og beder myndighederne om at intensivere indsatsen i området.

Det 189 meter lange fragtskib Bonita fra det norske rederi Ugland blev lørdag morgen angrebet af pirater, da det lå for anker ud for Benin i Guineabugten på Afrikas vestkyst.

”Det er frygteligt, at pirater er lykkedes med at angribe et norsk skib ud for Vestafrika og tage flere af søfolkene ombord som gidsel. Vores tanker går først og fremmest til de søfolk, der nu sidder fanget langt væk fra deres familier,” siger Maria Skipper Schwenn, direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning i Danske Rederier.

Farligt område

Guineabugten er det område, hvor der er den højeste risiko for søfarende.  Ifølge den seneste kvartalsrapport fra International Maritime Bureau, IMB, er 86% af de globale kidnapninger og 82% af de samlede gidseltagninger er registret i det område. I de tre første kvartaler af 2019 blev 29 besætningsmedlemmer kidnappet i Guineabugten.

”Vores medlemmer gør, hvad de kan for at beskytte sig, når de sejler i de usikre farvande vest for Afrika, men de har nået grænsen for, hvad de selv kan gøre. Og weekendens kapring viser jo desværre med alt tydelighed, at situationen er på vej ud af kontrol. Derfor er det utroligt vigtigt, at de vestafrikanske lande sammen med det internationale samfund sætter massivt ind for at højne sikkerheden i området,” siger Maria Skipper Schwenn.

Danske Rederier er løbende i tæt dialog med både myndigheder og medlemmer om situation i det vestafrikanske farvand.

FAKTA:

Danske rederier har 10 % af deres aktiviteter i Afrika.

Danske Rederier opfordrer rederierne til fortsat at tage deres sikkerhedsforanstaltninger, når de sejler i områder, der har problemer med pirateri.