Alle nyheder

02. september 2019

Nyhed

Ny hotline skal hjælpe søfarende

Det kan være svært at finde ud af, hvad man skal gøre, hvis man er blevet udsat for, eller har været vidne til, krænkende adfærd om bord på et skib. SEA HEALTH & WELFARE har derfor åbnet en telefonlinje, hvor søfarende, der oplever krænkende adfærd kan søge fortrolig og uvildig støtte og vejledning.

Hotlinen er en del af SEA HEALTH & WELFARE nye kampagne ”Be a buddy – not a bully”, som ønsker at forbedre arbejdsmiljøet til søs.

Udover en hotline byder kampagnen også på vejledende materiale til både rederierne og de søfarende.

Hos Danske Rederier bakker man helhjertet op om kampagnen. 

”Det er et rigtig vigtigt initiativ. Kampagnen indeholder mange gode elementer, som kan bruges til at gøre op med krænkelser - både til lands og til vands”, siger direktør for arbejdsmarked, rekruttering og uddannelse, Anne Windfeldt Trolle.

Forebyggende arbejde mod chikane og mobning

Kampagnens formål er at sætte fokus på det forbyggende arbejde med chikane og mobning. Derfor indeholder kampagnen også en vejledning, som blandt andet består af eksempler på, hvordan man stopper krænkende adfærd. Vedledingen er henvendt til både søfarende og rederier.

”Kampagnens materiale er rigtig brugbart. Det er dog klart, at initiativet ikke kan stå alene, og vi er derfor ved at se på, hvordan vi kan bistå rederierne med at få principperne og de gode intentioner til - i det omfang de ikke er det allerede – at blive til virkelighed ude på skibene”, siger Anne Windfeldt Trolle.

Se mere på www.shw.dk/chikane-og-mobning