05. marts 2019

Nyt forskningssamarbejde skal sikre dansk førerposition

Danmarks første autonome og miljørigtige skib bliver en del af den nære fremtid. Det er ambitionen med ShippingLab, der er Det Blå Danmarks nye platform for maritim forskning, udvikling og innovation.

Det Blå Danmark vil nu igennem forskningssamarbejdet ShippingLab sikre, at danske maritime kompetencer fortsat er verdensførende inden for miljøteknologi og udviklingen af kompetencer inden for autonome løsninger til skibe. Det skriver Innovationsfonden i en pressemeddelelse i dag.

Innovationsfonden har doneret 33 mio. kroner til forskningen om fremtidens skibsfart. Formålet med forskningsprojektet er at forene danske kompetencer inden for digitalisering, autonom skibsfart og miljørigtig teknologi.

”Vi kan ikke udvikle fremtidens løsninger hver for sig. Vi har brug for tæt samarbejde og videndeling, hvis vi skal være førende globalt inden for vores sektor. ShippingLab er en god platform, som bygger bro mellem rederier, udstyrsleverandører, universiteter og andre eksperter”, siger Asbjørn Overgaard Christiansen, fungerende direktør i Danske Rederier.

ShippingLab består af en lang række danske rederier, teknologivirksomheder, universiteter, godkendte teknologiske serviceinstitutter - de såkaldte GTS-institutter, organisationer og offentlige styrelser.

Det treårige projekt sætter især ind på digital skibsdrift, førerløse skibe og fossilfri energiforsyning. Målet med det fælles industriinitiativ er at løse de store udfordringer inden for miljø og digitalisering, som Det Blå Danmark står overfor.

Det samarbejde, har Danske Rederier store forventninger til.

”Der er ingen tvivl om, at der er store ændringer forude for søfarten. Vi står overfor klima og miljømæssige udfordringer, som branchen har sat ambitiøse mål for at løse. Det kræver en omfattende indsats på forskning og udvikling for at nå i mål. Her ser vi ShippingLab, som et meget vigtigt skridt på vejen, da der er tale om en platform, der adresserer de største udfordringer og tekniske muligheder for branchen”, siger Asbjørn Overgaard Christiansen.

De i alt 30 projektpartnere har alle bidraget til finansieringen af ShippingLab, som deraf får et samlet budget på 87 mio. kroner.