Overkapacitet presser danske offshore rederier

27.01.2017 Aktuelt

Ny rundspørge blandt medlemmerne af Rederiforeningen af 2010 tegner et billede af et presset erhverv, hvor godt 10 pct. af medlemmernes skibe pt. ligger stille. Det kræver fokus på omkostninger og rammevilkår, mener Rederiforeningen.

En lav oliepris og faldende priser på havvind skærper konkurrencen inden for maritim offshore, skriver Berlingske Business i dag. I en ny rundspørge blandt medlemmerne af Rederiforeningen af 2010, der organiserer mange offshore rederier, er det godt 10 pct. af medlemmernes skibe, der pt. ligger stille. Derudover har rederierne solgt skibe og afskediget i 2016 for at skære forretningen til.

En tilsvarende undersøgelse fra den norske rederiforening viser, at en fjerdedel af den norske offshore flåde i øjeblikket ligger stille. Det er med til at skærpe konkurrencen om de tilbageværende opgaver i Nordsøen.

Et af de rederier, der oplever presset er DBB, der har hovedkvarter i Århus. DBB har måttet afskedige mere end hver anden af de 35 ansatte, der tidligere var ansat. Heldigvis har selskabet opbygget en solid egenkapital i de gode år, oplyser CEO i DBB, Ove C. Eriksen.

”Det er ren overlevelse i øjeblikket. Priser er faldende, og der er alt for mange fartøjer,” siger han til Berlingske.

Fokus på omkostninger og rammevilkår

Generelt er hele markedet for maritim offshore i Nordsøen hårdt ramt. Det tvinger rederierne til et stort fokus på omkostninger. Derudover haster det med at få udvidet DIS-ordningen til hele offshore området, siger adm. direktør i Rederiforeningen Anne H. Steffensen.

”Vi er vidne til et udskilningsløb, hvor kun rederier med en toptunet konkurrenceevne kan stå distancen. Ud over den lave oliepris, så rasler priserne på havvind også ned, hvilket skærper konkurrencen. Skal danske rederier vinde opgaver i det nuværende marked, kræver det et benhårdt fokus på omkostningerne, og så skal vi have ligestillet konkurrencevilkårene med de andre Nordsølande, når det kommer til sømandsbeskatning,” siger hun.

Den nye erhvervsminister, Brian Mikkelsen, har tidligere udtalt, at han vil have et særligt fokus på udfordringerne for offshore rederierne, når regeringens maritime vækstteam barsler med sine anbefalinger.

"Det er præcis den linje, som vi vil forfølge med den kommende vækstplan – og her er det klart, at jeg vil interessere mig særligt for vækstteamets syn på en eventuel udvidelse af DIS-ordningen. Det, regner jeg med, vil komme op i forbindelse med vækstteamets anbefalinger, og så vil vi i regeringen tage stilling til, hvordan vi fylder kød på vores høje ambitioner for dansk søfart," sagde han til Shippingwatch tidligere på måneden.

FAKTA: Baggrund om undersøgelsen

Rederiforeningen har gennemført en rundspørge blandt medlemmerne af Rederiforeningen af 2010 i januar 2017. I alt har 16 rederier besvaret undersøgelsen.

De oplyser, at der er blevet frasolgt eller oplagt 19 skibe i 2016. Derudover er der blevet afskediget 275 søfarende, og der er 90 stillinger, der ikke er genbesat i 2016. I forhold til den aktuelle situation er der 25 skibe, der pt. ligger stille.

Rederiforeningen af 2010 organiserer primært de mindre og mellemstore rederier, hvor mange er aktive inden for maritim offshore og specialskibsfart i Nordsøen og Østersøen. Foreningen har registreret 254 skibe i alt.

Tilmeld nyheder

Meld dig til 'Seneste nyt' og du får automatisk en meddelelse pr. mail, når der er nyt fra Danske Rederier.

1. Rasmus Bebe
    Pressechef, Danske Rederier