Alle nyheder

05. september 2019

Nyhed

Politikere: El-infrastruktur til færger skal på plads

Når de to færger Aurora og Tycho Brahe efter deres 20 minutters sejltur mellem Helsingør og Helsingborg kommer i havn, rækker en fuldautomatisk, laserstyret robotarm ud og kobler færgerne til opladning. Mens bilerne kører af og på får færgerne dermed 5-9 minutters opladning af batterierne, så de lynhurtigt er klar til at stævne ud igen.

Og da strømmen kommer fra ikke-fossile kilder som vind, vand og sol har rederiet ForSea reduceret sin CO2 udledning med ca. 65 %.

Det vækker opsigt. Både i udlandet og på Christiansborg.

”Færgerederierne har gang i et rigtig interessant projekt med deres omstilling til CO2-neutral færgefart. De er nogle af dem, der er længst fremme i hele verden, men det er ikke kommet af sig selv. Rederierne har investeret massivt i innovative løsninger de seneste år, og det er en af grundene til, at de er så langt fremme på den grønne dagsorden,” siger Ida Auken fra De Radikale.

ForSea er blot et af de danske færgerederier, der er langt fremme med den grønne omstilling. Den kommunalt-ejede færge Ellen bliver også drevet frem af en kraftig elmotor, og mellem Danmark og Tyskland sejler Scandlines med verdens største hybridflåde. I mindre skala drives Venø Færgen også af en hybrid motor. Alt i alt har færgerederierne investeret 5,5 milliarder kroner i nyere og grønnere færger i årene 2013-2018.

Det er positivt at se færgerederierne tage ansvar, siger Torsten Schack Pedersen fra Venstre.

”Venstre vil gøre Danmark klimaneutralt senest i 2050. Det betyder, at Danmark samlet set ikke skal udlede drivhusgasser. For at nå det mål skal vi bl.a. sikre en grønnere transport. Jeg er slet ikke i tvivl om, at elfærger er et af de midler, vi skal trække på for at sikre en grønnere fremtid. Derfor tror jeg også, at vi i fremtiden vil se flere af dem i de danske farvande,” siger Torsten Schack Pedersen.

Investeringer i infrastruktur nødvendig.

De to politikere er henover midten enige om, at den fortsatte grønne omstilling af færgedriften vil kræve investeringer i infrastrukturen. Det pointerer de forud for Færgerederiernes årsmøde i weekenden.

”Jeg vil godt kvittere for færgerederiernes gode arbejde, og jeg synes, det ville være passende, hvis vi fra politisk side gik ind og støttede de private initiativer, der hjælper den grønne omstilling. Konkret for færgefarten har vi en udfordring i at sikre de rette faciliteter, såsom et robust elnet, der når helt ned til havnen og god adgang til vedvarende energi fra f.eks. vindmøller,” siger Ida Auken.

Hun bakkes op af Torsten Schack Pedersen:

”I det klima- og luftudspil, VLAK-regeringen fremlagde sidste år, foreslog vi at igangsætte en række initiativer til at sikre en mere miljøvenlig skibsfart på hav og i havn. Vi er klar til at gøre mere, og vi lytter gerne til forslag til, hvordan vi f.eks. sikrer en mere miljøvenlig færgefart i Danmark, ”siger Torsten Schack Pedersen.