Rapport viser nye sider af rederierhvervet i Danmark
Skibsfart er med en årlig eksport på 200 mia. kr. Danmarks største eksporterhverv og det samlede Blå Danmark giver beskæftigelse til 100.000 mennesker i Danmark.
Disse og andre overordnede tal er slået fast i tidligere rapporter om skibsfartens betydning for Danmark. Men der er fortsat mange mulige vinkler til at belyse skibsfarten i landet. En ny COWI-rapport finansieret af Den Danske Maritime Fond har således særligt fokus på skibsfartens betydning i lokale økonomier – et forhold som ikke har været belyst i samme detalje før.
”Det er vigtigt at kende erhvervets betydning for hele landet helt ned i detaljen. Den her rapport viser tydeligt, at rederierhvervet både fylder meget omkring Hovedstaden og samtidig kommer hele landet til gode. Groft sagt kan man sige, at omsætningen især fylder i hovedstaden, mens beskæftigelsen fylder hele vejen ud i de danske yderkommuner,” siger Jacob K. Clasen, underdirektør i Danmarks Rederiforening.
Rapporten viser bl.a., at en lang række såkaldte yderkommuner (defineret af SKAT) årligt modtager store skatteindbetalinger fra ansatte i danske rederier. Og danske søfolk bidrager til liv og aktivitet i netop yderkommunerne, hvor cirka halvdelen af søfolkene bor.
”Det er opsigtsvækkende, at rederiansatte betyder så meget for økonomien i yderkommunerne. Tag eksempelvis en søfartstung Svendborg Kommune som årligt modtager samme skattebidrag fra rederiansatte, som den markant større Aarhus Kommune gør det. Dertil kommer forbrug i lokalområdet fra de mange søfolk, hvilket der ikke er regnet på her,” siger Jacob K. Clasen.
”Det har været et spændende projekt at arbejde på og faktisk er det første gang, at man har zoomet helt ind på kommune- og valgkredsniveau. På grund af de mange nye måder at anskue data i rapporten valgte vi også at præsentere metoden på Trafikdage 2016 i Aalborg for nylig,” siger Svend Torp Jespersen fra COWI.
Du kan læse rapporten nedenfor og se Flashanalyser baseret på rapporten.
Opdateret d. 5. oktober 2016 med revision af afsnit 4.7.1 og 4.7.3, da der blev identificeret fejl i beregningen fra COWI. Se uddybning i notat nedenfor.