09. november 2020

Rederier: Fornuftigt at forlænge eksportindsats

Justin Lane Ritzau/Scanpix

Regeringen har netop annonceret en eksportpakke på 500 mio. kroner årligt fra 2021-2023. Danske Rederier tager godt imod initiativet, som især kan hjælpe branchen på tre områder.

Usikkerheden omkring eksportmarkederne og danske eksportvirksomheders afsætningsmuligheder har fået regeringen til at afsætte en eksportpakke for at dæmme op for konsekvenserne af coronakrisen.

Eksportpakken er på 500 mio. kroner årligt fra 2021-2023 og skal være med til at hjælpe danske virksomheder gennem COVID-19-krisen.

”Konsekvenserne af COVID-19 ser ikke ud til at være væk ved årsskiftet, og derfor er det fornuftigt at fortsætte med at understøtte dansk eksport, så vi står med det bedst mulige udgangspunkt både nu og efter krisen,” siger viceadm. direktør i Danske Rederier, Jacob K. Clasen.

Han fortæller, at der især er tre områder, som rederiernes øjne er rettet mod:

”For os handler det især om tre ting: En fortsat indsats der gør det muligt at skifte besætning på skibene. Et fokus på investeringer i grønne løsninger, som skal være med til at forme fremtidens skibsfart. Og prioritering af midler til ambassaderne, som er med til at løse de løbende problemstillinger, der opstår under krisen.”

Ifølge Finansministeriet er det bl.a. Udenrigsministeriets eksportindsats, der skal styrkes.