04. januar 2018

Rederierne styrker indsatsen mod cyberkriminelle

Flertallet af rederierne har været udsat for cyberangreb det seneste år og opruster mod cyberkriminalitet. Det viser en rundspørge blandt deltagerne i Danske Rederiers Rederipanel.

Cyberkriminalitet er rykket op på agendaen hos rederierne, viser den seneste undersøgelse fra Rederipanelet, hvor 26 topchefer fra de danske rederier har deltaget.

Her svarer 42 pct. af topcheferne, at de i høj eller meget høj grad er bekymrede for, at deres virksomhed bliver angrebet, eller at data vil gå tabt i de kommende 12 måneder.

Bekymringen er baseret på en konkret trussel, da godt 69 pct. af rederierne er blevet forsøgt angrebet af cyberkriminelle inden for det seneste år, ifølge besvarelserne til panelet.

Cybertrusler skal i høj grad tages alvorligt, mener Danske Rederiers direktør Maria Skipper Schwenn, der finder det positivt, at 69 pct. af rederierne har øget budgetterne til IT-sikkerhed det seneste år.

”Det er bekymrende, at et flertal af rederierne har oplevet angreb mod deres IT-systemer, og det er en trussel, som desværre ikke forventes at blive mindre i fremtiden. Samtidigt er det vigtigt at understrege at de angreb, som rederierne oplever, er angreb som enhver virksomhed kan risikere at blive udsat for. Det er således ikke skibene og sikkerheden for besætningen, der bekymrer mest, men derimod angreb mod de landbaserede systemer og de negative konsekvenser det har,” siger Maria Skipper Schwenn.

”Vi opfordrer derfor alle vores medlemmer til at tage truslen alvorligt og vil i tæt samarbejde med myndighederne arbejde for at ruste vores medlemmer til bedre at kunne bekæmpe truslen. Derfor er det også godt, at vi kan se en oprustning i form af større budgetter til IT-sikkerhed i rederierne,” siger hun.

Fakta om Rederipanelet

I alt er 37 rederiers topchefer blevet spurgt til cyberkriminalitet, heraf har 26 topchefer svaret, hvilket giver en svarprocent på 70 pct.

De 26 rederier, der deltager i undersøgelsen tegner sig for godt 79 pct. af den danskflagede handelsflåde.

Undersøgelsen er gennemført i perioden 2. november – 15. november 2017. Det er tredje gang, at Danske Rederier gennemfører en undersøgelse med Rederipanelet. De to første blev gennemført i henholdsvis november 2016 og juni 2017. Hensigten er, at få topchefernes bud på hvad, der kommer til at fylde på dagsordenen i den kommende periode.