Alle nyheder

13. november 2019

Nyhed

Søfart og shipping for unge

Det årlige ”TRADE event”, der inviterer studerende ind i søfartens fascinerende verden, er populært som aldrig før. De unge får - udover info om shipping og søfart - også mulighed for at møde repræsentanter fra de største rederier.

Med skarpe jakkesæt og fine frisurer indtog 90 studerende tirsdag eftermiddag salen hos Danske Rederier. De mødte talstærkt op for at deltage i det årlige ”TRADE event”, som arrangeres af Det Blå Danmarks fælles rekrutteringskampagne, World Careers.

 

En af de fremmødte er Nichlas Skovgaard Hansen, der til dagligt går på handelsskolen i Næstved. Han interesserer sig meget for international handel.

 

”Jeg vil gerne have afklaret, hvad shipping går ud på, og hvad man reelt arbejder med. Så kan jeg finde ud af, om det er noget, jeg rent faktisk vil satse på, ” siger Nichlas Skovgaard Hansen.

 

På dagen fik de unge mulighed for at hilse på mulige arbejdsgivere i rederierne og fornemme, om en karriere i søfart er noget for dem. Derudover dystes der i et sjovt handelsspil, hvor det handler om at få handlet så mange kontrakter på plads som muligt.

 

”Jeg håber at kunne få skabt nogle kontakter, så jeg kan få min fod indenfor og måske få en elevplads,” siger Mathilde Amalie Jensen fra Præstø.

 

Ikke kun for sjov

Selvom det primært er et rigtigt sjovt event, så stiller repræsentanterne fra rederierne også op med et klart håb. De ved nemlig, at de ved eventet kan møde potentielle kollegaer.

 

”Vi er her for at kigge efter talenter til vores trainee-program. Vi vil gerne ud for at mødes med de unge mennesker og fortælle om, hvad det er for fantastiske muligheder, der er i Det Blå Danmark,” siger Carina Cappelen, der HR-chef i Ultranav.

 

”Vi kigger efter unge mennesker, som har den rigtige indstilling til arbejdet, som er passioneret for Det Blå Danmark og det at komme ind i shipping-industrien. Udover det, så kigger vi efter mennesker, som har international erfaring eller som er gode til f.eks. sprog eller til kultur," siger Carina Cappelen.

 

Populært som aldrig før

Med 215 interesserede og kun 90 pladser, var årets TRADE Event mere populært blandt de unge end nogensinde før. Det glæder kampagnelederen hos World Careers.

 

”Vi mangler folk i Det Blå Danmark, og derfor er det ekstremt vigtigt, at vi får fat på de bedste hoveder i de små årgange,” siger kampagneleder for World Careers Anne Bay Riisager og fortsætter:

 

”Jeg håber, at arrangementet her giver de unge lyst til at sætte kurs mod en karriere inden for søfart og shipping. Det er i sandhed et globalt erhverv, så hvis man som ung har lyst til at have hele verden som sin arbejdsplads, så er det bare med at komme med om bord,” siger Anne Bay Riisager.