08. januar 2020

Stor interesse for grønne fonde

Dansk shipping står over for store udfordringer i takt med omstillingen til en mere miljø- og klimavenlig transportform samt øget digitalisering og nye forretningsmodeller.

Det kræver investeringer og udvikling af nye teknologier, og behovet for samarbejde i sektoren med inddragelse af eksperter udefra har aldrig været større.

Derfor havde Danske Rederier i dag inviteret medlemmer og resten af den maritime klynge til seminar om støttemuligheder til forskning, innovation, udvikling, tests og demonstrationsprojekter.

”Der findes et hav af fonde, projekter og puljer, som støtter udviklingen af grøn teknologi, og som kan være relevante for danske rederier. Men det kan være lidt uoverskueligt at finde ud af, hvor man som virksomhed skal begynde, og hvordan man griber en ansøgningsproces an. Det vil vi fra Danske Rederiers side meget gerne hjælpe med at navigere i,” siger Asbjørn Overgaard Christiansen, innovationschef i Danske Rederier.

I Danmark findes eksempelvis EUDP under Klima-, Energi-, og Forsyningsministeriet, Innovationsfonden og den grønne investeringsfond. I EU-systemet er der mange muligheder gennem bl.a. Horizon, CEF-programmet og en Europæiske investeringsbank.

Bedre overblik

Danske Rederier lancerer i dag et nemt overblik over de relevante fonde og støttemuligheder for skibsfarten. Dokumentet vil leve digitalt på hjemmesiden og opdateres løbende.

Du kan læse det her: Green Pools and Funds for the Shipping Industry

”Vi har en enorm opgave foran os de kommende år med at dreje Det Blå Danmark i en mere grøn retning. Her skal vi benytte de muligheder, der er, for støtte og samarbejde, og jeg er glad for at se den store interesse fra medlemmerne ved arrangementet i dag. Det viser, at det er en dagsorden, som fylder i vores erhverv,” siger Asbjørn Overgaard Christiansen.

Der var over 50 deltagere fra hele det Blå Danmark ved dagens seminar, hvor også blandt andre myndigheder og fonde deltog.