Tværpolitisk netværk styrker kampen mod protektionisme

05.04.2017 Aktuelt

Politikere, NGOer, tænketanke, fagforeninger og erhvervsorganisationer deltog i dag i første møde for netværket Free Trade Fight Club

International handel er afgørende for Danmark, men den stigende antiglobalisering og protektionisme betyder, at stadig flere lande tager skridt mod at lukke sig omkring sig selv. Derfor har politikere fra begge fløje, samt flere organisationer nu samlet sig i et uformelt netværk for at gå til kamp mod økonomiske nationalisme, samt sikre gode vilkår for frihandel.

Netværket Free Trade Fight Club afholdt onsdag morgen deres første møde i Danmarks Rederiforening, hvor blandt andre Martin Lidegaard fra Radikale Venstre understregede vigtigheden af at stå sammen om at få fokus på frihandlens positive effekter.

”Historisk set er Danmark jo en søfartsnation, som har stor tradition for frihandel. Der er ingen tvivl om, at frihandel har været godt for Danmark. Det gælder både økonomisk og i forhold til at få hævet både de sociale og miljømæssige standarder i verden. I modsætning til hvad mange tror, er det netop i multilaterale frihandelsaftaler, Danmark har bedst mulighed for at hæve den grønne overlægger i verden,” sagde Martin Lidegaard ved dagens møde i Rederiforeningen.

Fra begge politiske fløje var der opbakning til frihandel, lige som man generelt også har det i den danske befolkning til trods for den øgede skepsis over EU.

”Frihandel er ikke anarkistisk handel. Det er reguleret handel.Og det er det, vi skal arbejde for fremadrettet,. Frihandlens mange fordele høster vi alle som forbrugere dagligt. Den fortælling skal vi have bedre frem,” siger erhvervsordfører fra Venstre Torsten Schack Pedersen.

735.000 danske arbejdspladser skyldes eksport af varer og tjenester til udlandet. Det danske samfund er altså afhængig af handlen med udlandet, fastslog Socialdemokratiets Morten Bødskov.

”Frihandel og internationale samarbejdsaftaler er rammen om det moderne velfærdssamfunds udvikling. Det er det, vi lever af, og det er det, vi skal videre med i fremtiden. Det skal vi arbejde for,” siger Morten Bødskov.

I Danmarks Rederiforening er man glad for samarbejdet, hvor initiativtagerne også tæller både Dansk Industri, Landbrug og Fødevarer, Dansk Erhverv og de tre politikere. Underdirektør i Danmark Rederiforening Jacob K. Clasen ser mange gode takter i at kunne vidensdele på tværs af erhvervsorganisationer, politikere og andre interessenter.

”Jeg er rigtig glad for den store opbakning, vi har fået til initiativet. Vi håber, at vi fremover kan dele vores analyser og forskning på området, så vi kan ruste os bedst til fremtiden og de udfordringer, vi står overfor, ved at få fakta og nuancer på bordet,” siger Jacob K. Clasen.

Klik og læs netværket Free Trade Fight Clubs kronik i Berlingske Business onsdag den 5. april 2017.

Tilmeld nyheder

Meld dig til 'Seneste nyt' og du får automatisk en meddelelse pr. mail, når der er nyt fra Danske Rederier.

1. Jacob K. Clasen
    Underdirektør, Danske Rederier