05. september 2018

Verdenshavene skal ryddes for plast

Den kommende weekend påbegynder organisationen Ocean Cleanup arbejdet med at rydde verdenshavene for de massive mængder plast, der flyder rundt i havoverfladen.

60 flydesystemer, hver på 600 meter og med et tre meter dybt skørt, skal fra på lørdag indfange plast fra vores verdenshave. Målet er at fjerne 90 pct. af al havets plast inden 2040.

Systemet virker ved, at de flydende rør ved hjælp af vind bølger og strøm vil blive skubbet frem og bevæge sig i samme retning som plasten, blot med større hastighed end plasten, som dermed bliver opfanget i midten af flydesystemets U-form. Ca. hver anden måned vil et skib komme forbi og fjerne det opsamlede plastaffald, som herefter skal bringes i land og genanvendes.

Stort Mærsk-bidrag

På lørdag, hvor pilotprojektet søsættes, vil det være med støtte fra Mærsk Supply Services, der stiller skibet ’Mærsk Launcher’ til rådighed. Det skal bugsere det første flydesystem 1.200 sømil fra San Fransiscos kyst. Herefter vil Mærsk overvåge projektet i to måneder.

”Vi er virkelig stolte af at støtte installeringen af Ocean Cleanups første system. Det er givende at se, at vores maritime ekspertise kan blive brugt på nye områder og til at støtte løsningen af et så vigtigt miljømæssigt problem,” siger Steen S. Karstensen, administrerende direktør i Mærsk Supply Service.

Shippingvirksomheden, der støtter Ocean Cleanup-projektet med omkring 10 mio. kroner, er også fremme på plastikdagsordenen gennem Danske Rederier, som er stiftende partner i Ocean Plastic Forum.

Hos Danske Rederier er der fokus på de store udfordringer med plast i verdenshavene, og temaet står derfor også højt på dagsordenen i organisationen. Her tager man aktivt del i arbejdet med en kommende handlingsplan for marint plastik i IMO, FN’s organisation for international søfart, ligesom man på hjemmefronten er partner i Miljø og Fødevareministeriets kampagne ’Sammen om et hav uden affald’.

The Ocean Cleanup

Ocean Plastic Forum

Sammen om et hav uden affald