Alle nyheder

01. november 2018

Nyhed

World Careers brager igennem på sociale medier

Rekrutteringen af unge til Det Blå Danmark kræver mere end bare pjecer, uddannelsesmesser og hjemmesider. Det kræver synlighed, og det har uddannelseskampagnen World Careers stor succes med via blandt andet sociale medier og esport.

En youtuber, der laver musikvideoer og besøger den danske flåde. 20 gamere, der konkurrerer i en counter strike turnering. Hvad har de to ting til fælles? Begge dele skal gøre en uddannelse og karriere i Det Blå Danmark mere attraktivt og hjælpe med at promovere de maritime uddannelser overfor unge i alderen 14-28 år.  Og begge dele har stor succes.

Når det gælder om at tænke ud af boksen, har Det Blå Danmarks uddannelseskampagne World Careers ikke ligget på den lade side. Tværtimod kastede de sig som nogle af de først ud i at hyre en youtuber og senest har de kastet sig over esporten. Begge dele bringer synlighed til lige præcis deres målgruppe med en effekt, som overrasker selv kampagneleder Anne Bay Riisager.

”På et år har vi samlet set haft 60 millioner visninger på tværs af vores digitale platform. Det er over al forventning. Alene vores musikvideo med vores youtuber fra i sommers har haft næsten 900.000 visninger og youtube kanalen WorldCareersTV, runder snart 3.000.000 mio. visninger. Det giver os jo en helt særlig mulighed for at møde vores unge målgruppe, hvor de er. Det handler om at finde noget, som de unge gider høre og læse om og fange dem, der hvor de er,” siger Anne Bay Riisager.

Tirsdag var den maritime branche samlet til et oplæg om sociale mediers effekt hos Maritime Development Center. Her deltog blandt andet bureauet Publicis Media, som netop har fokus på målgruppens tilstedeværelse online, som omdrejningspunkt for kommunikationen.

”Det er ret vigtigt at være ret seriøs om, at man er til stede der, hvor ens målgruppe befinder sig. Sociale medier er et helt naturligt sted for folk at befinde sig, og derfor er det naturligvis afgørende, at man også rammer dem netop der,” siger Claus Segato, performance manager i Performics

World Careers har netop arbejdet med at finde fremtidens arbejdskraft i Det Blå Danmark, der hvor de unge befinder sig nu, før de træffer deres uddannelsesvalg. Derfor har de koblet sig sammen med esport.dk til World Careers CS:GO Tournament – en Counter Strike turnering afholdt i Danske Rederiers lokaler. Netop esporten ser Anne Bay Riisager mange muligheder i fremover.

”Der er flere esport-foreninger nu, end der er fodboldforeninger. Så selvfølgelig ligger der en helt interessant målgruppe, som vi gerne vil fange i esport-verdenen,” siger hun.